گرایش سیستم مالی افغانستان به سمتی نوین

Posted on at


افغانستان چندیست به سمت مدرنیزه شدن گام برمیدارد و تحولات زیادی طی 11 سال اخیر در این کشور رخ داده است اما سوال اینجاست آیا این تغییرات نسبت به وضع افغانستان نوین بوده اند یا با سیستم نوین جهانی هم قدم اند. جواب این سوال را میتوان با نگرشی به سمت سیستم مالی افغانستان بعد از گذشت رژیم طالبان تا کنون پیدا کرد.


کمک های بلاعوض میلیارد دالری کشور های هم پیمان با افغانستان سرآغاز تحولی عظیم و چشمگیر در عرصه اقتصاد و سیستم مالی افغانستان شد، که بخش عظیمی از این کمک ها را کشور هم پیمان و دوست، ایالات متحده امریکا اهدا نموده است.



این کمک ها اکثرا برای امور زیربنایی مانند ساخت و ترمیم جاده ها، پل ها، ساختمان های اداری و غیر اداری و سایر امور مد نظر گرفته شده اند.



جالب این است بدانیم سیستم مالی افغانستان با ورود کمک های خارجی به شکلی عجیب متحول شد و نظم خاصی را به خود گرفت هر روز با قراردادها و پروژه های عظیم نظم و برنامه ریزی بهتری به خود میگرفت تا اینکه این روند نظر به دلایلی که بیرون از بحث ما است توقف یافت و دیگر از برنامه های انکشافی مالی خبری نبود. اما با این همه باز هم سیستم مالی افغانستان روز به روز منکشف تر شده و روند قابل ملاحظه ای را میپیماید.


تاسیس بانکها، سهولت در تبادلات، پول الکترونیک و داد و ستد انترنتی و خیلی چیزهای دیگر از جمله دستاوردهای سیتسم مالی نوین کشور افغانستان میباشد.



من به عنوان یک اقتصاددان و کسی که در این رشته به تحصیل پرداخته ام نظر شخصی ام را پیرامون سیستم مالی افغانستان ابراز میدارم.


سیستم مالی افغانستان با تاسیس و احداث بانکها تحول کرد و سرعت قابل ملاحظه ای را به تمام تبادلات در سرتاسر کشور بخشید و با تاسیس سایر بانکها زمینه رقابت گسترده تر شده و سهئلت های بیشتر مالی در بازار عرضه شدند که خود برای سیستم مالی افغانستان بسیار باارزش تلقی میشود. بنا بر این برای داشتن سیستم مالی مستحکم و نوین باید روی سکتور خصوصی و عناصر مدخل در امور مالی کشور سرمایه گذاری کرد.


منتظر بلاگ های بعدی من باشید.


"فواد فروغ"



About the author

favad

favad forough was born in 1 june 1992 from Herat- Afghanistan.is the Vice President of Imperial Services & Consultancy Company. he is graduated from Economics in Herat University.

Subscribe 0
160