پیمان نظامی ناتو و عضویت بوسنی هرزوگوئین

Posted on at


پیمان ناتو برای یکپارچگی نظامی کشورهای عضو که شامل کشورهای غرب اروپاه, آمریکای شمالی و استرالیا میگردد ایجاد شده است تا در هر زمان ممکن بتوانند در مقابل هر نوع تهدید نظامی پاسخگویی کنند. این پیمان از زمان ایجاد توانسته است که قدرت نمایی نماید و شایستگی های لازم را از خود به نمایش بگذارد.  این پیمان موفقیت ها و دست آوردهای نیز داشته است.


به اساس منشور این پیمان حمله به هر عضو آن حمله به تمام اعضا تلقی شده و ناتو خود را مکلف به دفاع از آن مینماید. این خود یک چتر امنیتی نظامی بزرگ بر روی تمام کشورهای عضو میگستراند و به آنها امکان میدهد که با خاطری آرامتر و راحت تر به فعالیت های اجتماعی و اقتصادی خود ادامه دهند.



این پیمان هماهنگی ها لازم را برای تمام اعضای خود فراهم میکند و ارتش های کشورهای عضو باید از معیارهای لازم این پیمان برخوردار باشند تا بتوانند بصورت درست و هماهنگ به تمام دشواری ها غلبه کرده و در صورت لزوم به آنها پاسخ دهند. بر همین اساس در ماه مارس 2014 یک تمرین نظامی بزرگ متشکل از شانزده هزار نیرو از شانزده کشور عضو پیمان ناتو در ناروی راه اندازه شد که جنگ در فضای سرد و یخبندان را به تمرین پرداختند. این تمرینات شامل نیروهای دریایی, هوایی و زمینی میگردد که به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.


کشور بوسنی از جمله کشورهای متقاضی به عضویت در پیمان ناتو است و بر این اساس باید خود و ارتش خود را به تمام معیارهای متوقعه ناتو عیار نماید. در همایش رسانه ای که با حضور سردبیر این پیمان و رئیس جمهور بوسنی برگزار شد, هر دو طرف از نقش ناتو و کارهای که انجام شده است و باید برای عضویت بوسنی انجام شود به صحبت پرداختند.


سردبیر پیمان ناتو بخاطر سهمگیری بوسنی برای اعزام تعدادی مربی به افغانستان تا در کنار نیروهای خارجی به اموزش نیروهای مسلح این کشور بپردازندع ابراز سپاسگذاری و قدردانی کرد و این را یک گام مهم خواند. در مقابل رئیس جمهور بوسنی نیز از تمام اقداماتیکه برای عضویت در پیمان ناتو برداشته اند و تمام کارهایکه تا حالا انجام داده اند, سخن راند و آمادگی کشورش را اعلام داشت.



About the author

NATOChannel

The North Atlantic Treaty Organization (NATO) is an intergovernmental military alliance based on the North Atlantic Treaty signed on 4 April 1949. NATO constitutes a system of collective defense in response to an attack by any external party. This is NOT the official NATO website. For that site, please visit…

Subscribe 0
160