زنان افغان صلح میخواهند

Posted on at


آن چنانی‌که در نوشته‌ی قبلی خود "چگونه برای افغانستان صلح بیاوریم" یادآور شدم، در این مقاله می خواهم نقش زنان افغان را در آفرینش صلح و راهکارها برای آوردن صلح برازنده نمایم



زنان در آفرینش صلح و ایجاد راهکارها برای آوردن صلح سیر برجسته و دیرینه ی را در تاریخ اسلام و افغانستان بازی کرده اند. نخستین پیمان صلح در تاریخ اسلام که به صلح حدیبه شهرت دارد نمایانگر نقش زنان در روند صلح است که در آن زمان بنابر مشوره ام سلمه یکی از خانم های حضرت محمد (ص) اتفاق افتاد. در افغانستان می توان از زنان شجاع همچو زرغونه انا، ملالی و دیگران نام برد. آنانی که در برابر دشمنان میهن برای صلح مبارزه کردند و نام‌های شان را در تاریخ افغانستان جاویدانی حک کردند.



هنگامی که ما از صلح یادآور می شویم در واقع بشریت را تعریف کرده‌ایم که زنان نیمه ‌ی این پیکر را تشکیل میدهد و هرگاه ملاحظه شود که صلح خواست الهی است پس زنان نیز در این امر کوشا باشند.



اثر جنگ های پیگیر در افغانستان ساختار خانواده ها را بهم ریخت. زن افغان پسر، پدر، همسر و برادر خود را از دست داد، ولی تا هنوز امیدها و آورزوهای شان برای صلح پا برجاست. آنان در حوزه های گوناگون حکومتی و ساخت ساز اجتماعیی-سیاسی شرکت می کنند تا راه‌های را برای آوردن صلح در افغانستان جویا شوند.



لطفا مادران تان را دیگر نه رنجانید، برای افغانستان صلح آمیز کار کنید و زخم های که در دلهای مادران شما نهفته است التیام بخشید. فرصت ها پابرجاست بیایید از این فرصت ها استفاده کنیم و این جنگ های بی معنی را توقف دهیم. اگر افغانستان را دوست دارید پس صلح بهترین پاسخ است.


محمد الیاس حاتمی



About the author

mohmmadelyas

Journalist
Kabul University

Subscribe 0
160