مشکلات اجتماعی ما :خانه و مسکن

Posted on at


انسان حتی در دوره های بسیار قدیم برای خود مسکن انتخاب میکرد و برای حفاظت خود از سرما و گرما در ان زنده گی می کرد. با پیشرفت علم و تکنالوژی بشر ،مسکن نیز تفاوت کرد و علاوه بر تامین احتیاجات ضروری محافت انسان،جنبه های زینتی نیز مورد توجه قرار گرفت. همچنین در جوامع مختلف خانه ها مطابق با فرهنگ و ارزش های دینی و فرهنگی به طریقه ای مختلفی ساخته شد.با وجود پیشرفت های زیادی که بشر در عرصه های مختلف زنده گی به دست اورده و خانه های بسیار مجلل ،مجهز و دارای وسایل رفاهی ساخته اند.



کمبود مسکن هنوز یکی از مهمترین مشکلات بشر به شمار میرود حتی در پیشرفته ترین کشورهای جهان تعداد بسیاری از خانواده های خانه شخصی مناسب ندارند و مجبور هستند ر ماه مبلغ زیاد و قابل توجهی را برای کرایه و مصارف خانه شان بپردازند.ملت ما نیز از جمله کشور های است که کمبود مسکن از جمله جدیترین مشکلاتش بشمار میرود.



بعضی از مهمترین دلایل کمبود مسکن در شهر های مهم کشور ما عبارتند از:1-مهاجرت:در طی سالهای جاد ،جمعیت زیادی از شهر و ها و دهات به کشور های دور و نزدیک مهاجرت کردند بعد از سال 1381هجری .ش که محیط نسبتا امنی در کشور به وجود امد عده زیادی از هموطنان مهاجر در کشور خود بازگشتند و به جای اقامت در دهات و شهر های کوچک خود عمدتا در پایتخت و سایر شهر های کلان کشور سکونت گزیدند.



اکنون در این شهر ها به خصوص کابل،جمعیت چند برابر بیشتر از ظرفیت ان زنده گی می کنند .پروگرام های مشخص دولتی:2- دولت میتواند با تطبیق ماستر پلان دست داشته و نقشه هایی که برای شهر ها تهیه نموده انداقدام نمایند دولت باید نخست برای هر شهر نقش مناسب تهیه نماید و زمین ها را به متقاضیان توزیع نماید تا مردم مجبور نشوند بطور خودسرانه و بدون هیچگونه نقشه به ساختن خانه اقدام نمایند چون در چند دهه گذشته در کشور ما کنگ ادامه داشت که ویرانی ها ی زیادی را به وجود اورد.3-قیمت بودن مواد تعمیراتی:اکثر موادتعمیراتی ما از کشور های همسایه وارد میگردد ،چرا که تولیدات داخلی ما در سالهای گذشته به شدت اسیب دیده و هنوز بازسازی صورت نگرفته است.



مواد تعمیراتی وارداتی نیز به دلیل نا امنی خرابی راه های مواصلاتی و بی توجهی ،به شدت گران است.این در حالی است که مردم ما به دلیل بی کاری و نابسامانی اقتصادی کشور توانایی خرید مواد قیمتی و ساختن خانه را ندارند.کسانی که زمین ندارند بهه طور طبیعی از داشتن خانه نیز محروم اند. خانه های دهاتی غالبا ازا مکانات صحی و رفاهی لازم برخوردار نیستند و تنها مانع حرارت و برودت میگردند.بنابرین ،مشکل کمبود خانه اختصاص به شهر ها ندارد و شامل دهات نیز می گردد .اکنون چه باید کرد؟



برای حل این مشکل و دسترسی همه هموطنان به مسکن مناسب ،هم دولت و هم مردم باید تلاش کنند.کارهای که دولت باید انجام دهد عبارت از4-تهیه ماستر پلان برای شهر های کشور:دولت باید نقشه های شهر ها را اماده نماید تا مردم بتوانند با قیمت مناسب یا رایگان زمین بدست اورندو اقدام به اعمار نمایند5-ارایه خدمات عمومی:دولت باید برای همه کشور به خصوص مناطق مسکونی خدمات عمومی،از قبیل اب،سیستم دفع فاضلات،برق،تلفون،سرک و کوچه پخته فراهم سازد.6



-ایجاد بلاک های مسکونی:یکی از کار های مهم که باید توسط دولت انجام شود این است که خانه ای ارزان و لی مجهز بسازد و به مردم واگذار نماید.یکی از بهترین راه های تهیه خانه ارزان تاسیس بلاکهای مسکونی است.بلاک اگر با طرح و نقشه خوب ساخته شود امکان زنده گی ارام نفوس زیادی را در فضای اندک میسر می سازد.




About the author

neloofar

NAME :Nilofar
L/N :Zaka
COUNTRY :Afghanistan
CITY :herat
BORN DATE :1997/12/27
BORN PLACE :HERAT
AGE:17
student at:tajrabawi
CLASS:11



Subscribe 0
160