نقش رسانه ها در بیداری افکار عامه

Posted on at


رسانه ها عبارت از وسیله ای میباشند برای انتقال و رد و بدل نمودن معلومات و اطلاعات در بین مردم یک جامعه,رسانه ها چه به صورت چاپی باشند مانند(روزنامه)و چه به صورت صوتی باشند مانند رادیو و تلوزیون هرکدام نقش بارز مثبتی را در آگاهی و رشد افکار افراد یک جامعه ایفا میکنند.بعضی از دانشمندان نظر دیگری در رابطه با رسانه ها دارند آنان فکر میکنند که رسانه ها مانند قوه ی چهارم یک ملت یا جامعه میباشند به علت اینکه رسانه ها به طریقه های مختلف ذهنیت مردم را به سوی راههای مثبت و درست سوق داده و آنان را از خبر های داغ روز با خبر میسازد.


پیشرفت های یک جامعه را باید مدیون پشرفت های رسانه های جمعی دانست,زیرا این رسانه ها با تجهیزات و امکاناتی که دارند هر کدام به نوعه ی خود تاثیرات به سزایی بروری افکار افراد جامعه در بخش های متفاوت مانند بخش های فرهنگی,علمی, اقتصادی و سیاسی داشته است."و رسانه هاست که میتواند نقش به سزایی بر روی باورها,افکار و رفتار یک جامعه بگذارد."



هر روز با اختراعات جدید, رسانه های جدیدتری با تکنالوژی پیچیده تری در یک جامعه شروع به کار میکنند و میتواند با نشرات و کارهایی که روی دست دارد یک جامعه را دگرگون سازد. از جمله رسانه ها تلوزیونی و رادیویی را میتوان بهترین و مفید ترین رسانه دانست زیرا که هر قشری از اشخاص یک جامعه با بهره گیری بهینه از آن میتوانند به نتیجه ی اعظم مثبتی برسند و این رسانه ها سرحدش فقط برای اشخاص باسواد تعیین نشده بلکه اشخاص بی سواد هم میتوانند تا از آن استفاده نمایند. برخلاف رسانه ها و سایت های اجتماعی که حال گام در عرصه رقابت نهاده و سعی در بالا بردن گراف بازدید کننده گان و کاربران خویش دارد.



میتوان هریک از مشکلات جامعه را به صورت وضوح مثال زد و بعد تاثیرات رسانه ها را بروری آن مورد سنجش قرار داد, به طور مثال مشکلات زنان افغان و روا دانستن هر گونه ظلم بالایشان از طرف همسرشان موضوعی مهم است و با دیدی ذره بین گونه به آن باید در جستجوی راه حلی مثبت و مفید بود چه گزینه ای بهتر نشر برخی برنامه های اموزنده از طریق رسانه ها برای جلب توجه افراد برای منع خشونت علیه زنان ,ساختن فیلم های زیبا در رابطه با زنان و نشر آن از طریق رسانه ها میتواند تعداد آمار این گونه از مشکلات را تضعیف سازد.


در بخش اقتصاد, زیرا افغانستان دارای اقتصاد ضعیفی است با آگاهی افراد در بخش های اقتصادی از طریق رسانه ها میتوان برای حل این مشکل کوشید و آن را ترفیع نمود.



برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه ميرمن حیاتی میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/MirmanHayatiHighSchool/blog_post 



About the author

MirmanHayatiHighSchool

Mirman Hayati High School is one of the historical schools of Herat, Afghanistan. It was established in 1340 (1961). This school is located in the center of Herat city, on Shahid Mirwais 28 Street. It has 1,810 students in two shifts and 50 teachers. This school was first reconstructed by…

Subscribe 0
160