هرات شهر علم و فرهنگ

Posted on at


شهرباستانی هرات یکی از جمله شهرهای بزرگ ومهم تاریخی افغانستان میباشد.که در غرب افغانستان قرار دارد واز جمله شهرهای است که دارایی هوای معتدل وزمستان نسبتا سرد میباشد. مردم این ولایت عموما به زبان دری تکلم میکنند.در ولایت هرات ده ها عارف،شاعرونویسنده مانند خواجه عبدالله انصار، واعض کاشفی ، مولانا عبدالرحمن جامی ،گوهرشاد بیگم ، امیرعلی شیرنوایی وغیره وغیره مدفن میباشند.برعلاوه این که ده ها عارف, زاهد, نویسنده و شاعر دفن است ده ها آثار تاریخی،مانند منارهای مصلاح ,مسجد جامع بزرگ، خرقه مبارک ، قله تاریخی اختیارالدین ، گنبد گوهرشاد بیگم ،مقبره خواجه عبدالله انصار وغیره دارا میباشد.


شهر هرات به مقایسه ولایات شمالی و شمال شرقی یکی از ولایاتی است که از نگاه وسعت خاک بزرگتر میباشد٬"و از طرف غرب به ایران ,طرف شمال به بادغیس وترکمنستان طرف شرق به غور و از طرف جنوب به فراه هم سرحد است." فرهنگ وطرز حرف زدن مردم هرات نسبتآ به مردم ایران شباهت دارد چون مردم ایران فارسی صحبت مینمایند. و ایران با هرات هم سرحد استبه همین خاطر لهجه ای حرف زدن مردم هرات نسبت به ولایات دیگر فرق دارد.



شهر هرات یک شهر تاریخی بوده و مردم آن بسیار مهمان نواز میباشند به همین خاطر مردم هرات را به لقب مهمان نوازان خطاب میکنند.


کارهای دستی مردم هرات قالین بافی، خامک دوزی، شیشه سازی، زرگری، نجاری، آهنگری و غیره میباشد. صادرت هرات عبارت از قالین ,پشم غرقول وغیره بوده و میوه جات به خصوص انگور هرات که از بهترین و خوش مزه ترین میوه ها در سرتا سر جهان میباشد, سالانه انگور و کشمش آن به دیگر کشورها صادر میشود. درهرات پنجاه دو نوع انگور وجود دارد که از آنها چندین نوع کشمش بدست میاید و به دیگر کشورها صادر میشود. غذاهای سنتی، فرهنگ بعضی عادات رسم و رسوم های مردم هرات نسبت به دیگر ولایات متفاوت است.



در سال های جنگ از دیگر ولایات مردم به ولایت هرات آمده اند و مسکن گزیدند. به علت این که هرات از دو جهت هم سرحد با ازبکستان و ایران میباشد که از طرف غرب به مرز داغارون و از طرف شمال به مرز تورغوندی هم مرز میباشد. به همین خاطر کار در ولایت هرات نسبت به دیگر ولایات بیشتر است و آب هوای خوبی هم دارد اگرچی ازجمله ولایت های گرم سیر است. باز هم تابستان نسبتا معتدل و باد های صدبیست روز هوای تابستان را معتدل ساخته است.



مردم هرات که در ولایت های دیگر سفر میکنند خیلی قدر میشوند، چون مردم دیگر ولایات هراتیان مهمان نواز را دوست دارند چنانچه میگویند "هراتی باش و در هرات نباش" و مردم دیگر ولایات آرزو دارند به هرات بیایند، و به زیارت خواجه عبدالله انصار بروند شهر هرات را شهر خواجه عبدالله انصار نیز میگویند. در آخر میگویم هرات شهر من شهر تو و شهر همه ملت افغانستان است بیایید تا در آبادی این شهر زیبا سهم فعال داشته باشیم و آنرا مشهور تر و مشهور تر بسازیم و هرات را به جهانیان معرفی کنیم.



برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه امیر علی شیر نوای میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/AmirAliSherNawaie/blog_post 


رویا عبدالجلیل



About the author

AmirAliSherNawaie

Amir Ali Sher Nawaie was established in 1368. At first, it was both a male and female school but in different shifts until 1390. In 1390, it became a female school and students are now studying in three shifts. It has 29 classes, more than 4,000 students and 155 teachers.…

Subscribe 0
160