سازمان کمک رسانی ایالات متحده امریکا دخترا را در افغانستان در توانمند سازی شان در بخش آموزش و اقتصاد کمک میکند.

Posted on at


 


امروز یک مقاله در مورد فعالیت های اخیر آموزشی و حمایتی این سازمان در بخش های کوچک خصوصی به اساس برنامه انکشاف قوای کار افغانستان(AWDP) خواندم. هدف از این برنامه ارائه سهولت برای فراهمگران تجارت و آموزشهای فنی و حرفه ای است. طرفهای قرارداد باید دوره های آموزشی به اساس ضرورت کارمندان در رشته شان برگزار کنند.


داستان در مورد یک دختر بنام زویا همت  همکار بخش مشتریان در یکی از بانکهای خصوصی در کابل است. کار کردن در یک بانک و برخورد با مشتریان, پاسخ به پرسشهای زیادی شان و ارتباط با مردها در یک جامعه سنتی برای یک دختر وظیفه دشواریست.



 


زنها میتوانند نقش کلیدی را در انکشاف جوامع بازی کنند. امروز در قسمت های زیاد جهان زنها خود شان برای آینده, آموزش, وظیفه و دیگر برنامه ها خود تصمیم میگیرند.


در کشوری در حال انکشاف مانند افغانستان که سالهای زیادی را در جنگ سپری کرده است و بحرانهای مالی زیادی را در خود دیده است, کارآفرینی گزینه خوبی برای زنها برای ایجاد وظیفه به زنان دیگر و حمایت آز آنها می باشد. گرچه بعضی وقتها ایجاد توازن برای زنها بین کار و زندگی خانوادگی شان در جامعه سنتی افغانتسان دشوار بنظر میرسد..


در واقعیت امروزه درهای زیادی بر روی زنها برای شروع کاروبار شان باز است و این نشان دهنده اثرگذاری رسانه ها اجتماعی و دیجیتالی است.



با نگاهی به روند آموزش در افغانستان و مقایسه اش با دهه ها قبل انکشاف بسیار زیادی بویژه  در دسترسی به فن آوری نوین که شامل انترنت و رسانه دیجیتالی می باشد, داشته است.


گرچه این انکشاف مرتبط با دانشگاها در شهرهای بزرگ بوده است و در روند آموزش دانشجوها اثرگذاری بسزای داشته است.


زنانیکه برعلاوه دانشجو بودن باید از کودکان و خانواده خود نیز مواظبت کنند, فن آوری این امکان را برای شان داده است تا با استفاده از انترنت کارهای خود را از خانه تعقیب کنند.



دیدگاهای حمایتی و خلاقانه فضای امن و مطمئن را برای زنها برای سپری کردن وقت خود با همدیگر و اشتراک دیدگاهای شان فراهم کرده است مانند نخستین پایگاه انترنتی زنان در کابل.


 زنان نقش اصلی را در یک جامعه برخوردار اند, نادیده گرفتن شان و فرصت ندادنشان برای کار و فعالیت نتایج خوبی را به دنبال نخواهد داشت.



About the author

arsalanrostami

arsalan rostami is from Afghanistan, who is living in Herat city. he is student and interested in social media

Subscribe 0
160