حضور زنان در انتخابات افغانستان

Posted on at


انتخابات: یکی از مهمترین و اساسی ترین برنامه های یک کشور به حساب می آید. چون با برگذاری انتخابات مردم میتوانند به خواسته و یا انتخاب خود حاکم کشور خود را تعین کنند. انتخابات عموما در کشور هایی برگذار میشود که حکومت آن کشور جمهوری باشد. خوشبختانه در کشور عزیز ما بعد از سقوط دوره ی طالبان حکومت مردمی و یا حکومت جمهوری به وجود آمد. که مردم توانستند برای اولین بار به پای صندوق های رای بروند و با رای خود حاکم کشور خود را انتخاب کنند. انتخابات در هر پنج سال یک بار در افغانستان به تاریخ 16 حمل برگذار می شود.



در دوره اول و دوم مردم به صورت گسترده در انتخابات کشور اشتراک نداشتند.چون از طرف طالبان تهدید و همچنان با مشکلات امنیتی روبرو بودند و زنان نیز با مشکلاتی روبرو بودند. بعضی از خانواده ها به دختران خود و بعضی از شوهران نیز همسران خود را اجازه نمیدادند تا بروند و رای بدهند.



اما در انتخابات امسال همه به صورت گسترده بدون کدام ترس و کدام تهدیدیبه پای صندق های رای رفتند و حاکم کشور خود را انتخاب کردند. به خصوص زنانرفتن زنان به پای صندق های رای به این صورت غیر قابل تصور بود. اما زنان این بار با رنگ کردن انگشت خود همه را متعجب کردند. چون کسی باور نمیکرد که زنان به این صورت در انتخاباتاشتراک داشته باشند. همه زنان به این امید رای دادند که بتوانند از حق خود دفاع کنند و بتوانند برای جامعه و کشور خود خدمت کنند٬ تا کشور خود را مانند کشور های دیگر از هر لحاظ به سوی ی پیشرفت سوق بدهند. یعنی زنان و مردان دست به دست هم بدهند تا کشور خود را از لحاظ اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی،امنیتی و تحصیلی ارتقا بدهند. چون همه از مشکلات امنیتی و عقب مانده گی و مشکلات دیگر خسته شدند. امیدوارم که یک روز همه به این خواسته خود برسند. و روزی برسد که کشور ما یکی از جمله پیشرفته ترین کشور ها محسوب شود.



برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه عبدالله هاتفی میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/Hatifi-Herat/blog_post


فرزانه سادات



About the author

Hatifi-Herat

Established in 1938, Hatifi High School is one of the largest schools in Herat, Afghanistan and has 8300 students. The students attend the classes in rotations. The school offers 116 classes only for female students. Film Annex and Citadel are building an INTERNET classroom at Hatifi High School in June…

Subscribe 0
160