ویژه گی ها و خصوصیات مردم افغانستان

Posted on at


از جمله ویژه گی های مهم و قابل توجه مردم یک کشور مهمان نوازی و پذیرایی درست از مهمان است,ویژه گی که افغانان علل خصوصان هراتیان به آن معروف اند.هراتیان بسیار مهمان نواز و مهمان دوست هستند.چون به فرموده ی پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد) احترام گذاشته و حضرت محمد فرمودند که "مهمان حبیب خداست و باید او را گرامی داشت."

هراتیان میزبان بسیار زحمت کش بوده و برای پذیرایی مهمانان خود از هیچ چیزی و کاری دریغ نمیکنند.اگر مهمانان بدون هماهنگی با صاحب خانه و یا بدون دعوت بیایند باز هم هراتیان او را گرامی داشته و عزت و احترام او را میکنند.اگر مهمان در صبح تشریف آورد او را با چای و شیرینی که در بر گیرنده ی انواع چاکلیت,حلوا,شیرپره و نقل میباشد پذیرایی میکنند و بعدا برای تهیه ی ناهار اکثرا برنج(پلو)همراه گوشت گوسفند,کوفته,سبزی پالکیا شامی همراه سالاد اصیل خودمان که بادنجان رومی,خیار,پیاز,نمک و نعنا میباشد تهیه میکنند.اگر هوا گرم باشد برای تشنه گی دوغ تازه آماده میکنند و اگر مهمانی خودمانی باشد بنابر تاکید خود مهمانان صاحب خانه تزیینات ذکر شده را کمتر مهیا میکند اما باز هم تا جای توان قدرت به پذیرایی مهمانان خود میپردازند. و اگر استطاعت نداشت با پیشانی باز هر چه در خانه داشت حاضر میکنند و با خوشحالی و سرور دستر خان را تزیین میکنند.

با گفتن "نان و پیاز پینک باز" مهمانان را به صرف غذا دعوت میکنند و همه با گفتن "بسم الله الرحمن الرحیم" به خوردن غذا شروع و با گفتن شکر الحمدالله و سپاس گذاری از صاحب خانه با اتحاد و هماهنگی ظروف و دستر خان را جمع نموده٬ و برای شستن ظرف ها صاحب خانه را کمک میکنند و بعد از ظهر نیزمهمانان با چای سبز و سیاه هل دار و اکثر با تخم هنداونه ی بریان شده در خانه پذیرایی میشوند.

همه ی این پذیرایی ها و زحمات بهانه ای برای با هم بودن و خوش بودن در کنار هم است.ولی حالا متاسفانه بنابر مصروفیت این هماهنگی های سراسر خوشی و سرور از بین رفته و به دیدارهای نیم ساعته تبدیل شده و یاهم همه ی مهمانی ها بنابر دعوت و یا موضوع خاصی مثل دعوت عروس خانم,بلند کردن صاحب عزا از غم,یا به اصطلاح از فرش غم بلند کردن یا دعوت های رسمی دیگری میباشد.که بنابر تزیینات و مصارف گزاف کسانی که توان آن را ندارند که این مهمانی ها را برگزار کنند از رفت و آمد صرف نظر میکنند.چه خوب است که این تشریفات از بین رفته و مهمانی ها با پیشانی باز با نان و پیاز هم برگذار شود و مهمان ها فقط بخاطر گذشتاندن لحظات خوش کنار هم گرد آمده و لحظاتی با هم باشند.

برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه مېرمن حیاتی میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:

http://www.filmannex.com/MirmanHayatiHighSchool/blog_post

بهاره توکلی

 



About the author

MirmanHayatiHighSchool

Mirman Hayati High School is one of the historical schools of Herat, Afghanistan. It was established in 1340 (1961). This school is located in the center of Herat city, on Shahid Mirwais 28 Street. It has 1,810 students in two shifts and 50 teachers. This school was first reconstructed by…

Subscribe 0
160