زعفران

Posted on at


                                                       زعفران
                                   زعفران بتۀ است علفی، گل های آن به رنگ بنفشی یا ارغوانی زیبا می باشد
زعفران بته یی بسیار مقوی برای سلامت بدن و سلامتی انسان و از جمله گیاهان دارویی است که مردم به ارزش طبی و اقتصادی زعفران پی برده اند، در این سال ها به کاشتن آن در زمین های خویش اقدام نموده اند؛ چنانکه دهقانان و لایت هرات در سال (1388 هجری شمسی) دوصد هکتار زمین های خود را زعفران کاشته، محصول فوق العاده گرفته اند.


به اساس گزارش ها، جنسیت زعفران هرات از جنسیت و کیفیت زعفران کشور های همسایه در بازار های بین المللی خیل بهتر و عالی تثبیت شده است .
گیاه زعفران ارزش اقتصادی زیادی دارد؛ چنان که یک کیلو گرام زعفران هرات در بازار های کشور ایالات متحده امریکا، امارات متحده عربی، ایتالیا و هسپانیه از شش هزار الی هفت هزار دالر امریکایی (معدل سه صد هزار الی سه صد و پنجاه هزار افغانی) به فروش رسیده است.


زعفران از کوکنار و تنباکو و بنگ دانه به مراتب ارزشمند تر است از این رو زعفران توجه کشاورزان ولایت های هرات فاریاب و کاپیسا را جلب کرده است و آن ها به کاشتن این گیاه مفید رو آورده اند چنانکه بیشتر دهقانان ولایت هرات به کاشتن زعفران اشتغال دارند.

و زنان هم سهم فعال گرفته اند همچنان در سرتاسر وطن عزیز ما اکثراً مردم زعفران را می شناسند و به ارزش دارویی و اقتصادی آن پی برده اند و تصمیم گرفته اند در مزارع و کشت زار های خود زعفران زیره و دیگر گیاهان مفید بکارند تا منافع اقتصادی زیادی به دست بیاورند.



About the author

160