میوه های مرغوب وطن ما

Posted on at


                                       میوه های مرغوب وطن ما

همۀ مناطق وطن ما برای پرورش انواع مختلف درختان میوه دار و بی میوه مساعد است، مگر  بعضی از مناطق به نشو و  نمای انواع خاص درختان مساعد تر است بطور مثال: انواع مرغوب درختان زردآلو،شفتالو،سیب و ناک در غزنی،میدان وردگ،لوگر،بدخشان،فرخار،اندراب،ایبک،تاشقرغان و چاه آب رشد و نمو می کند.

انار اعلا،انجیر و زرد آلو در تاشقرغان، ایبک،تگاب نجراب، قندهار، انگور سیاه بی دانه اعلا درسان  ،قندهار،هرات،میمنه تگاو. انار اعلا و انواع زیاد انگور های مرغوب در کندهار بیشتر از بیست نوع انگور اعلا و دیگر میوه جات در هرات انگور و بعضی میوه های در یگر در غزنی و لوگر انواع مختلف بادام خوب و زرد آلوی امیری قیسی سفید چه در غزنی اروزگان،تخار میدان وردگ،لوگر،غوربند،بدخشان جا های دیگر انواع انگور توت و میوه های دیگر در ساحۀ پروان، استالف، کوهدامن، گلدره، شکر دره و پنجشیر.

 

پسته و بادام در کوه های بادغیس، هرات،بدخشان،وسمنگان چهار مغز در پغمان،میدان وردگ،پکتیا،پکتیکا،شینوار،زردیو،سر غلام (سر غیلان) و درواز بدخشان.

کینو، مالته، نارنج،زیتون و دیگر میوه ها در ننگرهار و نواحی آن جلغوزه در کوه های پکتیا، پکتیکا،خوست، گردیز، کنر و نورستان بسیار خوب می روید و محصول فراوان می دهد. 

 



About the author

160