ارتباطات فرامرزی مجازی

Posted on at


شروع میکنم به نام سرتاج جهان هستی و توانایی.


تاریخ بشر شناسی در شواهد متعددی از مرحله تکامل تدریجی انسان از حالت ابتدایی به شکل مدرن امروزی بیان هایی دارد که این خود ثبوت منطقی ایست برای بیان اشرف مخلوقات بودن ما آنچنان که رب ما، ما را موصوف به این لقب گردانیده است.


دانشمندان و سازمان های بزرگ علمی پیرامون تاریخ به وجود آمدن انسان تحقیق هایی را انجام دادند که  بعضی آنها بدو پیدایش انسان را از 25000  تا 50000  سال تخمین کرده اند. این ادعای آنها بر اساس شواهد و اسنادی است که این تحقیق کننده گان به آنها داست یافته اند. مانند: پیکر های
فرسوده انسان های اولیه از بعضی مغاره ها و دیگر استانهای قدیمی.


بزرگترین دانشمندان علوم اجتماعی به این باور اند که موجود انسان از همان آغاز پیدایش اش چهارمین چیزی را که بعد از سه غریزه دیگر چون: ترس، رفع احتیاج و رفع غرایز،  از طبیعت خود آموخته است همانا اجتماعی شدن است.


بعد از اینکه انسان های اولیه پا روی فرش اجتماعی شدن گذاشتند، همانا بستر رشد و انکشاف نسل خود را هموار کردند.


اجتماعی شدن انسان در گام نخست از ارتباط برقرار کردن میان این نسل آغاز میشود، نسلی که هموار در جستجوی  سبز ترین راه زندگی برای زنده ماندن است تا سهل ترین راه زندگانی را دریابد و برای آسایش خودش از آن سود ببرد.


ارتباط میان انسان ها از همان بدو روابط انسانی تا اکنون گسترش چشم گیری یافته است، در همان اوایل مرحله اجتماعی شدن انسان ها، روابط فقط برای رفع نیازمندی ها بود و رفته رفته دامن این روابط گسترش یافت. شکل تغیر روابط اجتماعی از آغاز تا اکنون را میتوان در مراحل مختلف بطور خلاصه بیان کرد: روابط اجتماعی در ابتدا شکل بسیار مبتدی را داشت و فقط برای رفع نیازمندی های فردی و غرایز مخلتف بود، اما بعد ها شرایط زندگانی انسان را مجبور ساخت تا روابط خود را با همنوعان خود در عرصه های مختلف وسیع بسازد چون انسان یک موجود اجتماعی است و بدون  روابط جتماعی نمیتواند زندگی خود را به درستی و بدون هیچ مشکل پیش ببرد بناً به اجتماع و همکاری آنان نیاز جدی محسوس است.


زمانی سخن ارتباط مجازی فرامرزی  دقیقن جهانگیر میشود که تکنالوژی انتقال معلوماتِ سیم دار جایش را به بی سیم عوض نموده و جهان بی کران را به دهکده کوچک مجازی مبدل میسازد که چگونگی فعالیت این سیستم مغلق، ذهن اکثر را مشغول به فکر کردن در باره پیچیدگی آن مینماید.


قبل از تکنالوژی بی سیم هم ارتباط وسیع بود اما نه این چنین که امروزه امواج بی سیم، ملیون ها کیلومتر را در چندم حصه ثانیه طی میکند و با همان ظرافت های علمی بالایی که دارند خود شان را به انواع معلومات که که در کل به نام دتا یاد میشوند مبدل میسازند و در اندک ترین زمان ممکن پیام ها، اطلاعات، ضروریات مجازی، خرید و فروش، تصاویر و .... را انتقال میدهند.


وسایلی که امروزه ارتباط میان افراد را فرامرزی میسازد می توان به وسایل زیرین اشاره کرد


تکنالوژی تیلفون های همراه مجهز به پیشرفته ترین فناوری، وسایل ارتباط همگانی چون رادیو، تلویزیون، انترنت، پایگاه های اطلاع رسانی آنلاین، شبکه های اجتماعی آنلاین و ...


از میان صد ها تکنالوژی عصر امروز یکی هم ماهواره یا ستلایت است که با فعالیت های خارق العاده اش در عرصه های مختلف زندگی توانسته سهولت ها و تغیرات مثبت را به میان آورد..


ماهواره ها به هدف های مختلف به فضا پرتاب میشوند که از کار های معمول آنها پیشکش خدمات انترنتی، رادیویی، تلویزیونی میباشد اما اهداف مهمتر از آن انجام تحقیقات فضایی، کشفیات سیاره ها، نقشه برداری کره زمین، تصویر برداری، انجام علمیات های نظامی، کشف مواد کشف ناشده زمین، و حتی به اهداف سیاسی و جاسوسی نیز استفاده میشوند.


ماهواره ها بعد از پرتاب به فضا در مدار های از قبل مشخص شده از طرف سازمان های فضایی قرار میگیرند و با مواد سوختی جاجا شده در آنها به فعالیت خود ادامه داده و همواره با مرکز های تحقیقاتی و فضایی در زمین در ارتباط مستقیم هستند.


ماهواره که حیثیت مادر دیگر وسایل ارتباطی جهانی را دارد، امروزه نه تنها به منظور رفع احتیاج های ارتباطی و سهولت در تبادل اطلاعات استفاده میشود بل بزرگترین اهداف پرتاب ماهواره ها را موضوعات سیاسی و بین المللی تشکیل میدهد که حتی در سیاست های امروزی جنگ سخت (به تعریف ساده جنگ روبرو با سلاح ها مختلف) جایش را به جنگ نرم (همان مبارزه غیر مستقیم که خطرناکتر از جنگ سخت است و بصورت نامریی با تکنالوژی های عصر امروز صورت میگیرد) مبدل ساخته است.


بطور کوتاه ماهواره ها که اساس ارتباط های فرامرزی مجازی را تشکیل میدهند بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر جوامع و مردم آن تاثیر میگذارد که این تاثیر میتواند در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی  و خلاصه همه عرصه های زندگی انسان ها باشد.نویسنده: حامد پیمانی



About the author

Hamid-Paimani

Mohammad Hamid Paimani was born in Kabul and graduated from Mohammad Anwar Besmel High School. After passing Kankor (University Entrance Exam), he succeeded in Journalism/mass communications faculty in Kabul University. During his study time at Kabul University, he started writing contents for Filmannex network (Bitlanders) and some other online social…

Subscribe 0
160