رئیس دفتر خاورمیانه تایم آرین بیکر در مورد تحصیلات و به قدرت رساندن زنان در افغانستان

Posted on at




هیچ راه میانبری وجود ندارد، مستقیم به چشمهای افراد نگاه کنید، انتقاد را شخصی نگیرید و همیشه با مردم همانطوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند


آرین بیکر رئیس دفتر خاورمیانه برای تایم هست، وظیفه وی پوشش سیاست، جامعه، ارتش و جنگ منطقه ای میباشد. و افغانستان و پاکستان را هم تحت پوشش قرار میدهد طوریکه از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ رئيس دفتر در آن منطقه بوده است.

س: لطفا میشود که در مورد خودتان و فلسفه کاریتان برایمان توضیح دهید؟
ج: من  به روزنامه نگاری به عنوان یک شغل دوم وارد شدم، بعد از آنکه متوجه شدم که زندگی من به عنوان یک آشپز کاری انجام پذیر نیست. من مطمئن نبودم که دقیقا چه کاری را میخواهم انجام دهم اما  می دانستم که  عاشق رفت و آمد، ملاقات با مردم، یادگیری در مورد چیزهای جدید و مطالعه هستم. وقتی که من تمام چیزهایی که در زندگی مرا خوشحال میسازد با هم یکجا کردم، متوجه شدم که روزنامه نگاری هدف واقعی من بود - من فقط  این پیام را کمی دیرتر شنیدم. در واقع ۱۲ سال از زمانیکه من مدرک فوق لیسانس خود را در روزنامه نگاری از یو سی برکلی گرفته ام میگذرد، درحالی که همسرم حالا اکثرا آشپزی میکند. به علت کارم که مرا از تعطیلات نیز دور نگه میدارد جشن شکر گذاری من در حد متوسط شناخته شده است.

من به شدت روزنامه نگاری را دوست دارم  چون در مورد داستان های افراد دیگر   کنجکاو هستم. بنابراین کار من مبتنی بر اشخاص است . من سعی می کنم دنیا را از طریق چشمان افراد  مورد نظرم نشان دهم، با این امید که خوانندگان من به همان درکی برسند مثل اینکه به جای او قرار گرفته باشند. من سعی می کنم حس موجود در قضیه را  توضیح دهدم به جای اینکه توضیح دهم  که چرا این کار را انجام داده است و یا او را محکوم  برای انجام آن محکوم کنم.

س: به دنبال چه چیزی در افراد و داستان هایی که دارید هستید؟
ج:  در داستانهایم من به دنبال افرادی هستم که علاقه مند هستند تا کمی از زندگیشان را به اشتراک بگذارند. موضوع من کمی درونگرایی است، بنابراین زمانیکه من از آنها میپرسم چرا این کار را انجام داده اند، آنها میتوانند که یک جواب منطقی به من بدهند. خوشبختانه پاسخ آنها  یک حقیقت بیشتر در مورد جهان اطراف آنها را نشان میدهد. اگر امکانات آن باشد من دوست دارم که با افراد مورد نظرم کاری را انجام دهیم مثل پیاده روی و یا غذا پختن که باعث میشود افراد آرام تر شوند و تمایل بیشتری به صحبت کردن داشته باشند. گاهی اوقات یک مصاحبه مستقیم از طریق کامپیوتر میتواند احساس خوبی نداشته باشد و باعث دلسردی موضوع مورد نظر من شود.

س: نقش رسانه های اجتماعی در کار شما چیست؟ چقدر از آن استفاده میکنید و چگونه؟
ج: به عنوان یک روزنامه نگار با استفاده از توییتر و فیس بوک افرادی را که به صورت معمول نمیتوانم ملاقات کنم در مورد گزارش هایم آنها را آنجا پیدا میکنم. من فعالان و روشنفکران در سرتاسر کشورهای که آنجا را تحت پوشش قرار میدهم دنبال میکنم تا بتوانم چشم اندازی متفاوت از آنچه که در دنیا جریان دارد داشته باشم. اما شما باید مراقب هر دو باشید - به راحتی میشود که در توییتر و یا فیس بوک مسیر را گم کرد و هیچ کاری را هم به انجام نرسانید.

س: آیا رسانه های اجتماعی و دیجیتالی میتواند تاثیری بر روی انقلاب فرهنگی و دیجیتالی داشته باشد؟ اگر بله، چگونه؟
ج: ابزارهایی هستند که میتوانند انقلاب را بوجود بیاورند اما میتوانند به آن ضربه نیز بزنند. رسانه های اجتماعی به تنهایی نمیتوانند تغییر بیاورند. گاهی اوقات مانع آن نیز میشوند. اگر مردم زیاد علاقه مند به این شوند که از خانه توییتر را دنبال کنند، کمتر به این علاقه مند میشوند که بیرون رفته و در تظاهرات شرکت کنند.

س: شما آینده کشورهای در حال توسعه مثل افغانستان را چگونه میبینید؟ آیا شما معتقدید که رسانه های اجتماعی و دیجیتالی میتواند سیستم اقتصادی و آموزشی آنها را بهبود ببخشد؟
ج: اگر به صورت درست استفاده شود، رسانه های اجتماعی میتواند یک مسیر طولانی را برای بهبود تحصیلات در افغانستان طی نماید. اما نه به تنهایی. هیچ چیز نمیتواند جای یک معلم آموزش یافته، پاسخ دهنده متخصص را بگیرد. کامپیوتر ها فقط ابزار هستند، نه راه حل

س: نظر شما در مورد اقدام فیلم انکس در افغانستان چیست؟ به عنوان یک خانم موفق در کارتان، چه پیشنهادهایی را برای زنان جوان در افغانستان و کشورهای در حال توسعه دارید؟
ج: سرتان را پایین بیاندازید و کارتان را انجام دهید.هیچ راه میانبری وجود ندارد، مستقیم به چشمهای افراد نگاه کنید، انتقاد را شخصی نگیرید و همیشه با مردم همانطوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند

س: چگونه تحصیلات میتواند یک بخش مهم برای استقلال و اعتماد به نفس زنان باشد؟
ج: ممکن است کلیشه ای باشد، اما دانش قدرت است. هر اندازه که زنان از حقوقشان آگاه باشند، مقاومتر خواهند بود. هر اندازه که بیشتر در مورد موفقیت های زنان دیگر در تاریخ و دنیا بدانند به همان اندازه برای موفقیتشان تلاش میکنند.



همیشه مسرت بخش و قابل تقدیر است زمانیکه مقاله ای در مورد زنان فعال و خلاق میخوانیم و یا خبری میشنویم. آرین یک زن برجسته است. وی هم افغانستان و هم پاکستان را زمانیکه  از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ مدیر بود پوشش میداد. وی فردی الهام بخش نه تنها برای من بلکه برای تمام زنان در افغانستان است آنهایی که میخواهند صدایشان را به همه برسانند و سایر زنان را برای ایجاد شانس های بیشتر در منطقه خود حمایت کنند.
زنان انکس همیشه سعی کرده است تا زنان برجسته را به عنوان موردی مثال زدنی به منظور تشویق سایر زنان در افغانستان، آسیای مرکزی و جنوبی به منظور ارتقا کار و نظریاتشان قرار دهد و به آنها کمک کند تا با سایر زنان در سرتاسر دنیا ارتباط برقرار کنند


شما میتوانید وبلاگ انگلیسی این بلاگ را اینجا مطالعه کنید


Fereshteh Forough



About the author

DigitalCitizenFund

WHO WE ARE The Digital Citizen Fund" knowing formally Women’s Annex Foundation" is a 501(c)3 nonprofit organization founded in New York City which has set out to help girls and women in developing countries gain access to technology, virtually connect with others across the world, and obtain necessary skills to…

Subscribe 0
160