کابوس های دوران مکتب

Posted on at


-          مانتوی چاک دار؟


-          ممنوع


-          جوراب رنگه؟


-          به هیچ وجه


-          بت رنگه؟


-          نخیر.


-          عینک آفتابی؟


-          دختر فکر میکنی کجا آمده ای؟ اینجا مکتب است. چادرت را هم پیش کش کن.


 داشتم به این فکر میکردم که چرا در مکاتب و دانشگاهای افغانستان اینقدر سختگیری صورت میگیرد. داشتم فکر میکردم چرا آرایش در مکاتب ممنوع است. چرا اینقدر باید به دختران گیر بدهیم؟ چرا نمیگذاریم در یک محیط باز بزرگ شوند؟ چرا با شاگردان دختر رفتار سالم صورت نمیگیرد؟


بعضی دوستانم شکایت میکنند که نمیتوانند کش مو رنگه به موی های خود بزنند در حالیکه در مکتب چادرشان باید تا بالای ابروهایشان باشد. اجازه ندارند که ضد آفتاب در بیگشان داشته باشند بخاطر اینکه جز وسایل آرایشی به حساب میرود و دختر مکتب که نباید آرایش کند، نباید خوشگل باشد، نباید خوشتیپ باشد. اگر چشمش اشتباهی به یک پسر در سرک افتاد، معلوم نیست که در اتاق مدیره چه بلایی سرش می آید.


صنف چهارم را در یکی از مکاتب دولتی کنار خانمان گذاراندم. یادم  می آید هرروز می آمدند جوراب هایمان را بررسی میکردند که خدا نکرده رنگه نباشد. در حالیکه تمام روز استاد نداشتیم، کارخانگی نداشتیم. حتی نمیدانستیم که چگونه با هم صنفانمان رفتار کنیم که هیچ به اولین نمره صنف چوب میداند میگفتند: "بچم هر کس که قال مقال کرد بزنش."



من نمیگویم که نسبت به نظم متعلمان بی تفاوت باشیم. ولی سختگیری بی مورد هم فایده ای ندارد. اساتید و مدیره ها بیشتر مانند کابوس اند تا همراز و همدل شاگرد. انگار میخواهند سرباز تربیه کنند. نبین، نپوش، نخند، نرو. یکی نیست به اینها بگوید تو که دم از نظم و تهذیب می زنی چرا انتقاد پذیر نیستی؟ چرا صبر نداری؟ چرا با دختران مردم درست حرف نمیزنی؟ چرا مهربان نیستی؟ مگر من از تو الگو نمیگیرم؟


حتی هنوز هم می ترسم که پایم را در مکتب دولتی بگذارم. از این میترسم که یک استاد مرا توهین نکند، ناسزا نگوید، به ارزش هایم لطمه نزند. این هم خودش یک نوع خشونت است. به نظر من امکان اینکه دختران در این مکاتب عقده ای به بار بیایند خیلی زیادتر است از اینکه به یک رهبر روشنفکر مبدل شوند.




About the author

FatimaHaidari

Fatima Hadari is an Afghan student now studing at the St. Timothy's School in Maryland, USA. She loves writing because it allows her to express her feelings freely. When she was 12, she started blogging in Farsi. Now she writes for Afghan Women Writing Project, Film Annex, and Women's Annex.…

Subscribe 0
160