انترنتي شدن مکتب‌های هرات

Posted on at


مكتب رفتن چندين سال پيش تا حالا بسيار تفاوت كرده است، مكتب هاي امروزي هرات جوش‌و خروش و صفاي ديگري دارند. نشستن پشت ميزهاي كمپيوتر و استفاده از انترنت، اين مكان‌هاي آموزشي را مدرنتر و شيك‌تر ساخته است.


سيستم انترنتي و فضاي مجازي بلآخره دروازه مكتب دخترانه "گوهرشاد بيگم" در قلب اين ولايت را هم تك تك زد.


شركت افغان سيتادل، شركت است كه در عرصه توانمند سازي بانوان افغان فعاليت داشته و تجهيز شدن اين مكتب دخترانه با كمپيوتر و انترنت هم يكي از كارهاي اين مركز مي‌باشد.



الهه محبوب، مسول اين مركز در هرات مي‌باشد. او بانويست قد بلند و 21 سال سن دارد. وي با لبخندي كه بر لبان داشت گفت، "اين دهمين مكتب با داشتن 9 هزار دانش آموز در اين ولايت مي‌‌باشد كه با صنف‌هاي كمپيوتر و سيستم انترنت مجهز گرديده ‌است." او افزود كه حالا دانش آموزان اين مكتب مي‌توانند با استفاده از سيستم "Schools Online" يا "مكاتب درون خطي" با مكاتب بيرون از مرزهاي كشور هم در ارتباط باشند. به گونه مثال، لندن يكي از آن كشورهايست كه حالا دانش آموزان‌ اين مكتب مي‌توانند با دانش آموزان مكاتب آن‌ نه تنها انديشه و نطر رد و بدل كنند، بل به حل موضوعات درسي شان نيز بپردازند. 


درصحن مكتب دخترانه گوهرشاد بيگم دانش آموزان ‌زيادي به چشم مي‌خورند، اما با ايده هاي گونه‌گون و چشمان پر از اميد.


با يكي از اين دانش آموزان در مورد ايجاد صنف‌هاي كمپيوتر و سيستم انترنتي گفتگو كردم. مقابلم بانويي به نام شبنم ايستاده است، وي نسبتا قد بلند دارد و لباس‌هاي سياه و سفيد ويژه مكتب هم به تن‌ش است، "از اين‌كه مكتب ما حالا با صنف كمپيوتر و انترنت مجهز گرديده است واقعا خرسند هستم، حالا مي‌توانيم با استفاده از انترنت سر صنف درسي با معلومات بيشتر حاضر شويم كه اين خود نشانه پيشرفت سطح علمي را نشان مي‌دهد." او مي‌افزايد كه با چنين رشد سريع مكاتب، آينده بهتر در انتظار "تك ‌تك" دانش آموزان خواهد بود.



از صنف كمپيوتر اين مكتب هم ديدن كردم، صنف نسبتا كلان كه در وسط آن ميز مدور بزرگ گذاشته است و در دور و بر آن دانش آموزان دختر حلقه زده اند، آن‌هم براي انجام كارهاي پژوهشي شان. در پشت يكي از اين كمپيوترها دختري نشسته است بنام راضيه، او در حالي‌كه در جستجوي مطلبي در موتور جستجوگر گوگل (Google) بود با من هم صحبت مي‌كرد، "من سال آخرم را در اين مكتب سپري مي‌كنم و در عين حال آمادگي كانكور مي‌گيرم، از اين‌كه به تازگي اين صنف كمپيوتر به ياري شركت افغان سيتادل و فيلم انكس ايجاد گرديده است، سخت خرسند هستم و حالا نياز ندارم كه بيرون از مكتب با مشكلات فراوان كارهاي پژوهشي خود را انجام دهم، و مطمين هستم كه به رشته دلخواه خود نيز امسال كامياب خواهم شد."


بصيراحمد آروين طاهري، رييس معارف هرات نيز از همكاري شركت افغان سيتادل در بخش معارف اين ولايت خشنود به‌نظر مي‌رسد. او مي‌گويد كه اين شركت تا كنون توانسته است بيش از چهل  هزار دانش آموز را كه بيشتر آنان را دختران تشكيل مي‌دهند به همديگر وصل كند و از طرف ديگر اين دانش آموزان با استفاده از سهولت انترنت با دلگرمي و معلومات كافي سر صنف‌هاي شان حاضر مي‌شوند، "كه اين خود نشان دهنده بلند رفتن سطح دانش در اين ولايت پنداشته مي‌شود."


فيصل كريمي، استاد دانشكده روزنامه نگاري دانشگاه هرات اين فعاليت شركت افغان سيتادل را "شاه‌كار" توصيف مي‌كند، "با ايجاد چنين سيستم انترنتي در سطح مكاتب اين ولايت، بدون شك سطح دانش بلند رفته و دانش آموزاني‌كه از اين پس چه وارد دانشگاه هرات مي‌گردند و يا دانشگاه‌هاي ديگر كشور، نه تنها كه مشكل آشنايي با كمپيوتر و انترنت نمي‌داشته باشند، بل با معلومات به‌روزتر و ايده هاي تازه‌تر نيز وارد اين مكانهاي علمي مي‌گردند." وي اضافه كرد كه از سوي هم با انترنتي شدن و كمپيوتري شدن مكاتب، وقت دانش آموزان نيز به هدر نمي‌رود و ميشه كه از آن به گونه مثبت استفاده گردد.


  هرات از ولايت هاي غربي كشور بوده كه با داشتن 9 صدو پنجاه مكتب دولتي و بيش از 8 صدو پنجاه هزار دانش آموز دختر و پسر، سطح دانش در آن به گونه قابل توجه رو به رشد است.


گزارش: محمد رفيع‌ سينا، روزنامه نگار


Feature Story: Muhammad Rafi Cena



About the author

RafiullahCena

Muhammad Rafi is a 23-year-old boy who has already graduated from Journalism Faculty of Herat University.
He works both at one of Herat Local Radios as an announcer and Film Annex as a blogger.

Subscribe 0
160