شرایط در کشورهای آسیای جنوبی

Posted on at

This post is also available in:

کانسپت آسیای مرکزی بمنظور مشخص نمودن ساحه جغرافیایی، جمهوری های پیشین اتحاد جماهیر شوروی و قسمت شرقی دریای کاسپین : قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان، تبیت و مغولستان می باشد. با وجود اینکه بعضی از کشورها بخاطر تجربه اتحاد جماهیر شوروی دارای ویژگی های مشابه می باشند، آنها شروع به توسعه در جهت مشخصی از سال ۱۹۹۱ در زمینه واحد کرده اند.

رشد اقتصاد در آسیا کمتر در این ساحه احساس میشود. تاجیکستان ضعیف ترین کشور که پیوستگی سیاسی و اجتماعی آن رو به ضعف نهاده است. ترکمنستان بخاطر رژیم شاهی که دارد در شرایط تنگ سیاسی بسر میبرد. 

 

قزاقستان و ازبکستان بخاطر توسعه اقتصادی خودشان را از کشورهای دیگر مجزا نموده اند. کشورهای آسیای مرکزی در معرض توجه بین المللی بخاطر داشتن منابع طبیعی غنی میباشند. موقعیت جغرافیایی این کشورها را از لحاظ اهمیت استراتژیک متمایز می سازد. منابع طبیعی در آسیای مرکزی چیزهایی هستند که میتوانند برای توسعه و مدرنیزه شدن همکاری کنند. اما بجای آن بیشتر دچار کشمکش هستند.

 


I

بطور عموم احساسات ضد روسی بسیار قوی است. مردم آسیای مرکزی خونگرم و امیدوار و کوشا می باشند. آنها خاطره خوبی دارند و اگر احساس کنند مورد استفاده قرار گرفته اند در مقابل آن می ایستند. اتفاقات جاری در آسیای مرکزی این موضوع را ثابت میکند. جامعه مرد سالار، در تمام کشورهای اسلامی. رقابت های منطقوی واضح است، چون احساسات آنها بیشتر قومی است تا ملی. رهبری این کشورها آنها را از توسعه دموکراسی و مدرنیزه باز نگه داشته است. 

 

بنا، اقتصاد آسیای مرکزی اکثر بر اساس منابع طبیعی است. قزاقستان منطقه بزرگی سرشار از منابعی مانند پطرول، گاز طبیعی، طلا، مس، اورانیوم و بسیار منابع دیگر میباشد. صنایع در ازبکستان جدید است. پطرول و گاز جزو منابع طبیعی مهمی در اسیای مرکزی میباشند، این کشور سومین تولید کننده کتان در جهان است.

 

ترکمنستان ذخیره گاز وسیعی دارد. در حال حاضر، این کشور نماینده کنفدراسیون قومی میباشد و یک ملت مدرن. جامعه آن از دیگر کشورهای اسیای مرکزی بخاطر سنت های قدیمی اش متمایز است : تبعیض های جنسی، چند همسری،ازدواج با اختتاف دختران، ازدواج با برادران و خواهران و غیره . 

موقعیت زنان در آسیای مرکزی هر چیزی بغیر از آزادی است. امیدواریم، با هم با تغییر رژیم ها و تاثیر مدرنیته آمریکا و اتحادیه اروپا، وضعیت بهبود پیدا کند. سازمان های مختلفی در آنجا هست که برای حقوق زنان میجنگند، دخالت از بیرون امری ضروری است. 

 

کشورهای آسیای مرکزی از نظر دموکراسی در ته جدول می باشند. حقوق اساسی مردم سرکوب شده است. اقتصاد آسیای مرکزی در حال توسعه و پیشرفت است، چون امکانات بسیاری برای آن وجود دارد. منابع طبیعی در آسیای مرکزی بسیار غنی هستند تا جایی که آنها میتوانند زندگی بهتری را برای مردم عوام بوجود بیاورند.

 




About the author

ruhollah-mehraban

hi, My name is Ruhollah, I am graduated from Language department of Kabul University, I am doing translation,web logging, I like to write and create ..

Subscribe 0
160