بانوان امروزی افغانستان؛متفاوت تر از گذاشته!

Posted on at


افغانستان کشوری با بیش از سی ملینون نفوس که حداقل نصف آنرا بانوان  تشکیل میدهند، بانوانیکه با گذشت دوره های مختلف حکومتداری در این کشور، طعمهای تلخ و شیرینی را هم چشیده اند.یکی از آن طعمهای تلخ حکومت طالبان برای بانوان افغان؛ زنان افغان نمیتوانستند حتی از خانه های شان بیرون شوند.چه برسد که مکتب بروند و یا برای خرید به بازار،اگر کسی هم این جرات را به خود میداد پس باید آماده شلاق های طلبانی نیز میشد.خلاصه مطلب، افغانستان آنوقت، قفسی بود برای بانوان افغان !



بانوان امروزی


پس از گذشت 12 سال همه چیز در افغانستان دگرگون به نظر میرسد.حالا آنها جرات بیرون گذاشتن قدم شان را از درب خانه های شان دارند، دختران گروه گروه با لباسهای خاص مکتب، به سوی مکتبها میروند، بانوان به بازارها به چشم میخورند، حتی بدون اینکه با برقع پوشده باشند.چیزیکه  در گذشته جرم پنداشته میشد و حتی زیر شلاقهای طالبان میرفتند.اکثر بانوان امروزی با فن آوری جدید نیز آشنایی دارند.



الهه محبوب، بانوی 18 ساله، کسیکه یک سال پیش از رشته کامپیوتر ساینس پوهنتون هرات سند فراغتاش را به دست آورد. وی در شرکت "نرم افزاری افغان سیتا دل" شرکتی که توسط بانوان افغان به پیش میرود و توانسته تنها در هرات 10 مکتب را با صنف های کامپیوتر و انترنت مجهز سازد،به حیث مسوول مرکز، کار میکند.وی با لبخندی که در لبانش نقش بسته میگوید "من از اینکه توانستم پوهنتون بخوانم  خوشحالم. حالا با ارایه خدمات کامپیوتری و انترنتی به مکتب های دخترانه و آشنا ساختن آنها به چگونه استفاده کردن از شبکه های اجتماعی به همجنسانم خدمت میکنم.



وی افزود که تا حال آنها توانسته اند 10 مکتب دخترانه را در هرات با صنف های کامپیوتر مجهز سازند و در پهلوی آن تا کنون به بیش از سی هزار بانوی افغان چگونکی استفاده از شبکه های اجتماعی را آموزش داده اند.


الهه محبوب، آینده افغانستان را امیدوار کننده میبیند. او آرزویهای بزرگی برای دختران افغان دارد. او از همه دختران افغان تقاضا دارد که با ناهنجاریها مبارزه کنند و برای پیشرفت افغانستان گام بردارند.


وی افزود که متاسفانه هنوز هم خانوادههای هستند که مانع تحصیل و پیشرفت دختران خود میشوند اما به باور او دختران افغانستان استعداد فوق العاده دارند و نباید تعصبات بی جای خانوادهها مانع پیشرفت آنها شود.


الهه محبوب در ادامه گفت، افغانستان نسبت به 12 سال پیش گواه تغیرات بزرگی بوده.اینکه حالا بانوان میتوانند همگام با دیگر بانوان جهان پیشرفت کنند، دست آورد بزرگی برای دولت افغانستان میباشد.مثلن، 12 سال پیش بانوان افغان اجازه رفتن به بیرون را نداشتند، اما امروز آنها نه تنها به مکتب ها و پوهنتون های کشور به چشم میخورند بلکه از طریقه شبکه های اجتماعی هم محسوس اند و با ملیونها تن اندیشه و نظر رد و بدل میکنند.


وی میافزاید که مردم افغانستان از عقب ماندگی خسته شده اند و میخواهند که هر چه زود تر به قله های پیشرفت و دست آورد برسند.



امروزه دختران دیگر نیز هستند که همگام با مردها برای پیشرفت افغانستان تلاش میکنند. زهرا کرامت، بانوی 21 ساله، شاگرد صنف دوازدهم مکتب و یکی از مجریان در شبکه ی رادیو زحل نیز میباشد. وی با لپتاپی که بر سر زانوانش گذاشته و مشغول نوشتن مطلبی به صفحه فیسبوکش است میگوید من راستش حدود دو سال میشود که از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، تویتر و فیلم انکس استفاده میکنم و چگونه استفاده کردن این شبکه ها را از مکتب آموختم که توسط شرکت افغان سیتا دل آموزش داده میشود.


تنها الهه محبوب و شرکت افغان سیتا دل نیست که برای توانمند سازی بانوان افغان کار میکنند بلکه ده ها نهاد دیگر نیز هستند که در این راستا کار میکنند آنهم با یک هدف، اینکه افغانستان دیگر قفسی برای بانوان نباشد و به ترقی که سالهاست کشور انتظار انرا میکشد، برسد.



 



About the author

farhadhakimi

Farhad Hakim was born in Nimroz-Afghanistan. He is graduated from Tajrobawi High school in Herat. Farhad is studying Computer Science field in Qhalib private Higher Education University in Herat-Afghanistan. He has worked as cultural and consultant employee extensively in Nimeroz, Herat and more recently in Kabul.He has started to work…

Subscribe 0
160