صد سال با مطبوعات هرات

Posted on at


"صد سال با مطبوعات هرات،" عنوان نمایشگاه است که از شب‌نامه ها و ابلاغیه های وقت گرفته تا نشریه های امروزی را زیر یک سقف، گردهم آورده است.


عکس پدر روزنامه نگاری افغانستان، محمود طرزی و دیگر قلم به‌دستان سرشناس، پذیرای بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود.


افراد زیادی، از روزنامه نگاران تا اشخاص عادی و کم سواد، در آن نمایشگاه (تالار مولانا جلال‌الدین بلخی) به چشم می‌خوردند.



فواد 23 ساله هم یکی از این بازدیدکنندگان است، او یکی از آن جراید را در دست دارد و از برگزاری این نمایشگاه خشنود به‌نظر می‌رسد، "به نمایشگاه های زیادی اشتراک کردم، اما این‌بار برایم کاملا متفاوت بود، این همه روزنامه، هفته نامه و... من را واقعا جذب و شگفت زده کرده است." او در ادامه صحبت های‌ش گفت که اصلا فکر هم نمی‌کرده که به این تعداد  شب‌نامه، روزنامه، هفته نامه و... در غرب کشور چاپ شده باشد.


 این اولین بار است که نمونه های از نشریه ها و جراید از ده‌ها سال به این طرف در این ولایت، پهلوی‌هم قرار گرفته و به نمایش گذاشته می‌شود.


دوربین، ماهنامه اجتماعی و فرهنگی که در هرات فعالیت دارد، مطبوعات غرب کشور را از یک قرن به این سو به رخ هراتیان کشاند.


نور احمد کریمی، مدیر مسوول این ماهنامه است و برگذارکننده "صد سال با مطبوعات هرات"


" نزدیک به چهارصد عنوان شب‌نامه، روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و... از ولایت‌های غربی کشور که سه‌صدتای آن‌را نشریه ها و نوشته های هرات تشکیل می‌دهد، به دید مردم گذاشته شده است که توسط فرهنگیان این ولایت از کتاب‌خانه های شخصی و غیره جمع‌آوری گردیده است." او می‌افزاید که تا حالا هیچ نهادی برای نگهداری این نوشته‌ها در غرب افغانستان وجود نداشته و قرار است به‌زودی اولین مرکز پژوهشی مطبوعات در غرب کشور ایجاد گردد.


در کنار نشریه‌های چاپی قدیمی، مطبوعات امروزی هم با عکس‌های مدیر مسوولان آن‌ها کنار هم چیده شده بود. مثلا، یکی از آن‌ها ماهنامه زحل است که از پنج سال به این‌سو در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی در این ولایت فعالیت دارد.


عمرنصیر مجددی، مدیر مسوول این ماهنامه و رییس خانه خبرنگار در این ولایت می‌گوید که برگزاری این نمایشگاه درهرات کم سابقه بوده و نشان دهنده فرهنگی بودن مردم این ولایت وعلاقمندی آنها به خواندن نشریه های گونه‌گون چاپی است. او افزود، "خانه خبرنگار در راستای رشد فرهنگ روزنامه‌خوانی و برگزاری چنین برنامه‌ها سهیم بوده و استقبال می‌کند."



گوشه‌ی از این نمایشگاه، به آن نوشته های اختصاص یافته بود که بازتاب دهنده تحولات سیاسی سه دهه اخیر درکشور است. از ابلاغیه های حزب دموکراتیک خلق و پرچم گرفته تا شب‌نامه های‌که مجاهدان بین مردم پخش می‌کردند.


آقای کریمی، مدیر مسوول ماهنامه دوربین می‌گوید که از میان این‌ها، صد عنوان مربوط به دوره مجاهدین می‌باشد و نزدیک به هفتاد و پنج عنوان هم مربوط به مهاجران "که در اینجا به نمایش گذاشته شده است."


با افزایش رسانه های صوتی و تصویری در این ولایت، علاقمندی برخی افراد به خواندن نشریه های چاپی کم‌رنگ تر گردیده است.


سعید حقیقی، یکی از روزنامه نگاران در این ولایت می‌گوید که راه اندازی چنین نمایشگاه‌ها از یک طرف نشان دهنده غنامندی روزنامه‌نگاری در این ولایت می‌باشد و از سوی دیگر مردم هم به خواندن نشریه های چاپی علاقمندی پیدا می‌کنند.


 وی افزود که "حالا نشریه های چاپی با رسانه های صوتی و تصویری در رقابت هستند و باید مسوولان در پی بلند بردن کیفیت روزنامه ها و مجله ها هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ ظاهری باشند تا بتوانند توجه افراد باسواد و کم سواد را جلب کنند."


هرچند از ده سال به این سو نشریه های چاپی در کشور رشد چشم گیری داشته است، برگزاری چنین نمایشگاه‌ها بهانه خواهد بود برای افزایش نه تنها روزنامه خوانی، بلکه کتاب‌خوانی و پژوهش بیشتر در این عرصه. 


محمد رفیع سینا، روزنامه نگار



About the author

RafiullahCena

Muhammad Rafi is a 23-year-old boy who has already graduated from Journalism Faculty of Herat University.
He works both at one of Herat Local Radios as an announcer and Film Annex as a blogger.

Subscribe 0
160