نقش کم رنگ زنان در سیاست

Posted on at


مسئولان اداره آکسفام میگویند که زنان افغان در پروسه های سیاسی مشارکت کمی دارند و در تازه ترین سروی انجام شده ۹۴.۴ فیصد زنان در کابل و بلخ در پروسه سیاسی اشتراک نمی ورزند.و همچنین بر اساس مصاحبه هایی که از مردان صورت گرفته فقط ۱۰ فیصد آنها به اشتراک زنان خوشبین هستند. سروی در شش ولسوالی کابل و بلخ و با ۶۰۰ نفر از مردان صورت گرفت.

 

خانم نینا گوره ، منیجر دفتر اکسفام جی بی میگوید که  زنان با شرکت در انتخابات به حقوق خودشان دست می یابند. خانم نینا میگوید که حق دادنی نیست، گرفتنی است و یکی از روشهایی است که برای تغییر و آوردن عدالت استفاده میشود. از مشکلات موجود بر سر راه زنان ، پایین بودن سطح آگاهی زنان نسبت به حقوق شان ، موانع فرهنگی، تبعیض جنسی و مشکلات امنیتی میباشد.

کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که در هفت ولایت هیچ زنی برای شوراهای ولایتی ثبت نام ننموده است. و این یک مشکل جدی است. از جمله ولایاتی که تا کنون برای شوراهای ولایتی خود را کاندید ننموده اند نورستان، بدخشان، سمنگان ، بادغیس، پکتیا، میدان وردک و دایکندی می باشند. 

این کمیسیون در نظر دارد تا برای بلند بردن آرای زنان مراکز ثبت نام سیار را در تمام ولایات ایجاد کند. جریان سیاسی جدید به نام موج تحول تلاش خواهد نمود تا سهم گیری زنان را در انتخابات شوراهای ولایتی و ریاست جمهوری پیش ببرد.  

 



About the author

160