مصاحبه با نیما اکبرپور - خبرنگار بی بی سی فارسی در مورد آموزش و رسانه های اجتماعی در کشورهای در حال توسعه

Posted on at




فیلم انکس: به عنوان مقدمه لطفا در مورد خودتان و فعالیت هایتان کمی اطلاعات ارائه کنید


نیما اکبرپور:  نیما اکبرپور هستم متولد ۱۳۵۳ خورشیدی در لاهیجان، شهری در شمال ایران که تا پایان تحصیلاتم در رشته کامپیوتر / نرم‌افزار آنجا ماندم. سپس به پایتخت آمدم. در سال ۸۰ کافی‌نتی راه‌ اندازی کردم که مصادف شد با زمانی که نخستین وبلاگ‌های فارسی راه‌ اندازی شدند. من هم وبلاگی راه‌ اندازی کردم که تا کنون در آن می‌نویسم. نوشته‌های وبلاگم در ابتدا از زندگی روزمره و کمتر درباره فناوری اطلاعات بود اما به تدریج و در طول سال‌های بعد که شرکتی تاسیس کردم بیشتر به نوشتن درباره فناوری روی آوردم.
شرکتم در حوزه میزبانی وب و طراحی سایت فعالیت می‌کرد. نوشتن در حوزه فناوری باعث شد که نوشته‌های وبسایتم در مطبوعات آن دوره منتشر شود. پس از آن از من دعوت شد تا در هفته‌ نامه چلچراغ که یکی از محبوب‌ترین نشریات جوانان بود ستونی ثابت داشته باشم. همکاری من از ستون‌نویسی شروع شد و در طول سال‌های فعالیتم به دبیر سرویس فناوری و سردبیری منجر شد. در نهایت به طور تمام‌ وقت به خبرنگاری روی آوردم تا این که در بی‌بی‌سی فارسی مشغول شدم.


فیلم انکس: لطفا در مورد برنامه تان کلیک و محتویات آن کمی معلومات بدهید


نیما اکبرپور: برنامه کلیک بیش از ۱۰ سال است که هر هفته در بی‌بی‌سی و به زبان انگلیسی ساخته می‌شود. از بدو تاسیس تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در حدود پنج سال پیش این برنامه به زبان فارسی هم تولید می‌شود. در واقع تنها برنامه‌ای در کل بی‌بی‌سی است که همزمان به دو زبان تولید می‌شود. از ابتدای این برنامه به زبان فارسی عنوان برنامه‌ساز و مجری با آن همکاری دارم. این برنامه به آخرین فناوری‌ها می‌پردازد


از پوشش نمایشگاه‌های تکنولوژی تا محصولات مصرفی و ابزارک‌ها  گرفته تا وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و از بازی‌ها تا فناوری‌های کاربردی در علوم دیگر چون پزشکی و صنعت را پوشش می‌دهد


فیلم انکس: به نظر شما تکنولوژی و به صورت مشخص رسانه های اجتماعی و دیجیتالی چگونه میتوانند در توانمند سازی جوانان و رشد آموزش دیجیتالی کشورهای در حال توسعه را کمک کنند؟


نیما اکبرپور: همه‌گیرتر شدن و ارزان‌تر شدن فناوری باعث شده تا در دسترس همگان قرار بگیرد. این اتفاق همراه شده با جریان تازه‌ای از اطلاع‌ رسانی و تحولی در رسانه‌ها که با نام رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی چون فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و سرویس‌های وبلاگی سبب شده تا کاربران بتوانند با استفاده از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ارزان، ابزاری داشته باشند برای فعالیت در رسانه‌های دیجیتال شخصی. جوانان افغان نیز می‌توانند همچون جوانان دیگر جهان از این ابزار بهره ببرند. همه این ابزارها برای آنان نیز در دسترس است. در مقایسه با جوانان ایرانی محدودیت‌های کمتری هم دارند. در ایران فیلترینگ دولتی و تحریم‌های خارجی دسترسی جوانان را به بخش بزرگی از این ابزارها با دشواری روبه‌رو کرده است. اما مشکل اصلی بیشتر جوانان افغان این است که هنوز با فرهنگ استفاده از این ابزار آشنا نیستند.



اگر بخواهیم وبلاگ را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ابزارها نام ببریم، باید گفت که وبلاگ‌نویسی در افغانستان هنوز به دوران بلوغ خود نرسیده است. بخش اعظم وبلاگ‌های افغان با نام‌های مشابه، مطالب مشابهی را منتشر می‌کنند. بیشتر محتوا از وب‌سایت‌های خبری کپی شده است و وبلاگ‌ها کمتر از خود می‌نویسند و دیدگاه‌های خود را کمتر منتشر می‌کنند. شما می‌توانید ده‌ها وبلاگ با نام بامیان ببینید که به زحمت چند تایش مطالب خواندنی و مرتبط دارد. به نظر من این ابزارها تنها وسیله‌ اند، مهم تحولی است که جوانان افغان باید در فرهنگ استفاده از این ابزارها به وجود بیاورند. البته حرکت‌های بسیار خوب و پیشرویی هم دیده می‌شود. اخیرا وب‌سایتی را دیدم که به خوبی از توانایی شبکه‌های اجتماعی برای پوشش انتخابات پیش روی افغانستان در سال ۹۳ استفاده می‌کند.


فیلم انکس: وبلاگ نویسی تا چه اندازه در زندگی شما موثر بوده است؟


نیما اکبرپور: من به وبلاگ‌نویسی اعتقاد دارم. با این که در یک رسانه حرفه‌ ای کار می‌کنم و می‌توانم نوشته‌هایم را در آن منتشر کنم، وبلاگ نوشتن را کنار نگذاشته‌ام. محیط وبلاگ‌ها و نوشتن در رسانه‌ای که متعلق به خودم است را دوست دارم. در وبلاگم بیشتر خودم هستم تا در کارم. هر چند هر دوی اینها از شخصیتم کمی فاصله دارد. به خاطر حفظ حریم خصوصی‌ ام کمتر از خود و زندگی شخصیم در وبلاگم می‌ نویسم. اما تاثیر وبلاگ نوشتن در کارم بسیار مثبت بوده. خبرنگاری را مدیون وبلاگم هستم. بودن در میان وبلاگ‌ها و وبلاگ‌ نویسان باعث می‌شود اطلاعات به‌ روزی از متن جامعه داشته باشم. در سه سال اخیر هفته‌ای نبوده که در میان وبلاگ‌های افغان نگردم و به دنبال موضوعی جستجو نکنم. این مطالعه باعث شده تا دانش بیشتری نسبت به قبل از جامعه و سیاست افغانستان داشته باشم و حتی به گویش دری آشنا شوم. خوشبختانه همکاران افغانم هم به پرسش‌هایم با جان و دل پاسخ می‌دهند و برداشت‌های اشتباهم را تصحیح می‌کنند.



فیلم انکس: اگر شما بخواهید صحبتی داشته باشید برای دخترانی که در پروژه ویمن انکس تازه شروع به وبلاگ نویسی کرده اند چه نکاتی را برایشان متذکر میشوید؟


نیما اکبرپور: نوشتن از خود و از مشاهدات را توصیه می‌کنم. نه تنها به دختران جوان بلکه به جامعه جوان افغانستان توصیه می‌کنم نظرات و آرای خود را به دور از درگیر شده با کلیشه‌ها بنویسند. یک نوشته خوب آن نیست که مانند رسانه‌ها نوشته شود. نوشته‌ای خوب است که نظر شخصی داشته باشد. در میانش پیوند و عکس مرتبط داشته باشد. وقتی نوشته‌ای را در وبلاگتان منتشر می‌کنید که درباره محیط اطرافتان است چرا یک عکس را به آن اضافه نمی‌کنید؟ این روزها هر گوشی موبایلی یک دوربین دارد. عکس بگیرید و توضیح دهید. اگر درباره مکتب و دانشگاه می‌نویسید، اگر از غذایی که درست کرده‌اید می‌گویید، اگر از قالی و فرش، از زباله‌های محل، از ترافیک و حمل و نقل و درمانگاه و شفاخانه می‌نویسید، بهترین کار اضافه کردن عکسی است که خود گرفته‌اید. سبک خودتان در نوشتن را داشته باشید. بیش از آن که می‌نویسید، بخوانید و ببینید. دنیای اطرافتان را محدود نکنید. افق دیدتان را گسترش بدهید. اگر چیزی به نظرتان جالب است از خود بپرسید آیا این موضوع برای یک نفر دیگر در شهر ما، کشور ما، قاره ما یا کره زمین هم جالب است؟ اگر هست آن طوری بنویسید که آنان هم ببینند و بفهمند.


فرشته فروغ


برای خواندن مطالب بیشتر از من و ویمن انکس لطفا از صفحه ما دیدن کنید 



About the author

DigitalCitizenFund

WHO WE ARE The Digital Citizen Fund" knowing formally Women’s Annex Foundation" is a 501(c)3 nonprofit organization founded in New York City which has set out to help girls and women in developing countries gain access to technology, virtually connect with others across the world, and obtain necessary skills to…

Subscribe 0
160