رسانه های اجتماعی و آموزش پایدار توسط بنیاد بانوان انکس

Posted on at


 

در چهارچوب پروژه خدمات رسانی آموزشی "بانوان انکس" که در زمینه آموزش دهی رسانه­ای همگانی وشبکه های اجتماعی به هدف ایجاد ارتباطات بیشتر میان دانش آموزان در سطح مکاتب دخترانه­ی ولایت هرات و نیز انتشار و دسترسی به اطلاعات در فضای مجازی اینترنت از سوی سازمان غیر دولتی فیلمانیکس راه اندازی شده است؛ بخشی از کارکرد آن در گزارش دهی و تولید رپورتاژ از روند فعالیت این پروژه متمرکز شده است.

در این حوزه کاری "پروژه بانوان انکس" بگونه مستمر هفته­ای دوبار و در هر ماه چهار مرتبه از فرایند آموزش دهی به دانش آموزان دختر که در هر هفته از دو مکتب دخترانه در سطح شهر که شامل نواحی چهارده­گانه شهر هرات می­باشد، گزارش تهیه و به مسئولان و کارگردان­های این پروژه جهت بررسی فرستاده می­شود.

 

درونمایه­ی گزارش­ها در این زمینه بیشتر بر محوریت بازخورد دانش آموزان مکاتب و چگونگی خدمات رسانی آموزشی که از سوی دفتر فیلم انکس ارایه می­شود حرکت دارد. در گزارش­های بی شماری که از آغاز پروژه " بانوان انکس" تا کنون آماده شده است، دختران مکاتب هرات از شعبه­ هایی رایانه­ای که این دفتر برایشان فراهم کرده استفاده می­کنند و در کنار این دوره­های آموزشی مختلفی در زمینه آموزش استفاده از وبلاگ و صفحات آنلاین انترنتی( شبکه گسترده ارتباطی جهانی ) و دیگر شبکه­ های اجتماعی "سایبری" توسط استادان دانشگاه­های معتبر هرات از سوی دفتر فیلم انکس ترتیب شده است.

در حال حاضر صدها دانش آموز دختر از خدمات رسانی این پروژه استفاده می­کنند و شماری زیادی از آنان با مهارت و فن آوری­های روز و استفاده از شبکه­های اجتماعی و اختصاصی در فضای مجازی انترنت آشنا شده اند. شماری از دانش آموزانی که از این خدمات سود برده اند خرسند و خواهان تداوم این پروژه در ولایت هرات می­باشند. لینا ریکاخیل دانش آموز صنف یازدهم لیسه فتح و پریسا احمدی دانش آموز لیسه هاتفی  از جمله دانش آموزانی هستند که در مصاحبه با بخش تهیه گزارش دهی از روند کاری پروژه "بانوان انکس" دیدگاه خود در این مورد اینگونه بیان کرده اند.

"ما از شبکه های اجتماعی زیادی استفاده میکنم از جمله تویتر،لینک ان، تمبلر،فیلم انکس گوگل پلاس... و مطالب مورد نظر را جستجو و به اشتراک میگذاریم؛ همچنان از مقاله های که در رسانه آنلاین فیلم انکس توسط دیگر کاربران و دانش آموزان منتشر میشود اطلاعات مفید را کسب میکنیم."

"علاقمندی من بیشتر به صنف های آموزشی گامپیوتر و فیلم نامه نویسی هست، که بتوانم با نوشتن فیلم نامه و داستان حرف دل و دشواری های مردم افغانستان بیان کنم، برای من صنف های آموزشی که از طرف بانوان انکس برگذار میشود آموزنده و هیچ صنفی مشکل نمی باشد البته با تلاش و پشت کار." 

بخش گزارش دهی و تولید رپورتاژ پروژه­ی "بانوان انکس" از مکاتب در هرات را من سید یونس صدیقی دانش آموخته رشته خبرنگاری و ارتباطات همگانی به عهد گرفته ام و از چند ماه تا کنون در این زمینه فعالیت دارم.

                                                                                       



About the author

herat-womensannex

Herat Digital Citizen Fund is subpart ofDigital Citizen Fund based in NYC. Digital Citizen Fund.com is a blogging and film platform that empowers the women and children of Central Asia with a "pay for content" model where bloggers and filmmakers get paid based on their Buzz (performance) Score. Monthly payouts…

Subscribe 0
160