تالان

Posted on at


به سلسلۀ معرفی دو کتاب داستان گذشته (گرگ های دوندر و سرزمین جمیله)، کتاب داستان دیگری از احمدضیا سیامک هروی برای شما به معرفی می گذارم، قابل یادآوری است اثراتی که از آقای سیامک هروی تا به حال چاپ شده است منحیث داستان چهار کتاب است:


اشک‌های تورنتو در پای درخت انار


گرگ های دوندر


سرزمین جمیله


تالان


 و قرار است به زودی اثر دیگر شان نیز از سیامک هروی چاپ شود، از این جمع دو کتاب را تا به حال معرفی نمودم واین هم کتاب داستان سومی بنام تالان که توسط نشر زریاب چاپ شده است.



این داستان در یکی از مناطق هرات بنام کوه دوشاخ که نزدیک مرز ایران قرار دارد می چرخد، به گفتۀ نویسنده این داستان، نفوس این قریه را بیشتر زنان تشکیل می دهند زیرا که اکثر مردان این قریه به علت قاچاق مواد مخدر به  ایران دستگیر شده اند و یا هم کشته شدند.


این کتاب بیشتر در مورد ظلم، کشتار، بی رحمی، قساوت که از طرف زورمندان بر مردم تحمیل می شود می صحبت می کند و بیشتر از همه ظلم های را که زنان متحمل می شوند در این قریه به نمایش می گذارد، شاید که نمونۀ از تمام قریه ها و اطراف وطن ما باشد، در خلال داستان همچنان می توانیم دریابیم که چگونه ظالمان نه به دیگران و نه به فرزندان خود رحم ندارند خصوصا کسانی که دست به فروش، توزیع و معاملۀ مواد مخدر می زنند. و جالب اینکه بیشتری از زورمندان وظالمان چه در گرگ های دوندر و چه در سرزمین جمیله و یا هم در تالان از بین می روند و یا توسط چالهای که خودشان می سنجند نابود می شوند که انسان را به یاد این شعر مولانا جلال الدین بلخی می اندازد که می گوید:


ای که تو از جاه ظلمی می‌کُنی*** دان که بهر خویش چاهی می‌کَنی


یکی از قسمت های این داستان در مورد پدری صحبت می کند که دو فرزندش را در راه قاچاق موادمخدر از دست داده است و در تلاش است که آخرین فرزندش را از این کار باز دارد، در خلال داستان به رسم و عادات وشمایل مردم مانیز  بر می خوریم.


در قسمت دیگر داستان در مورد شخصیت های که نقش بزرگان محلات را بازی می کنند و نقش آنها در عقب گذاشتن جامعه از کاروان ترقی و پیشرفت جامعه ی انسانی بر می خوریم، و می توان بدین نقطه پی برد که سبب این همه عقب ماندن ها و مشکلات در جامعه وجود اینچنین کسان است.


نویسنده با مهارتی خاصی اینهمه را بیان می دارد که انسان را وا می دارد که با گرفتن کتاب تا تمام کردن آنرا پایین نگذارد، نویسنده طوری داستان را نوشته است که با خواندن کتاب شما خود را هر لحظه احساس می کنید در آن کوه و قریه قرار دارید و هریک از شخصیت های داستان را می بینید و تجسم می کنید، برای کسانی که به لهجۀ هراتی آشنایی نداشته نباشند شاید بعضی کلمات نا آشنا بنظر برسد وبرای کسانی که هراتی می دانند استفادۀ بعضی کلمات نیز خوشایند است.


بازهم برای خواندن می توانید که این کتاب را نیز از طریق انترنت دانلود کنید ولی برای حمایت نویسنده بهتراست که کتاب را خریداری نمایید.



About the author

safisafa

an afghan student

Subscribe 0
160