حیفا المنصور، اولین کارگردان زن عربستان سعودی، و انکس بانوان

Posted on at

This post is also available in:

"وجدا اوین فیلمی است که کاملا در کشور عربستان سعودی توسط یک زن کارگردانی شده است."

حیفا المنصور یک فیلمساز زن از کشور عربستان سعودی میباشد.او یکی از مشهورترین شخصیت ها و کارگردانان در کشور خود میباشد و البته اولین زن کارگردان در عربستان.فیلم اخیر او، "واجدا"، در جشنواره فیلم ونیز در سال 2012 به نمایش گذاشته شد و جایزه بهترین فیلم را در جشنواره فیلم در دبی در سال 2012 که به نام  "مهر عرب" میباشد را گرفت.

 

در جامعه ی که اکثرا مردها تسلط دارند مخصوصا در صنعت فیلم سازی، خانمها نیاز به تشویق و روحیه دارند تا با مردها نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه بین المللی نیز رقابت کنند.در کشورهای رو به توسعه مخصوصا افغانستان و آسیای میانه و جنوبی، این یک حقیقت است که فیلمساز زن بودن نیاز به تلاش فراوان دارد. آن عده بانوان با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

"بانوان افغان توانمندی انجام هر کاری را که آقایان انجام میدهند را دارند"

سبا سحر برای 18 سال به عنوان افسر پولیس قبل از اینکه کمپانی فیلم سازی خود را راه اندازی کند مشغول انجام وظیفه بود. او یک بازیگر، کارگردان، تهیه کننده، افسر پولیس و یک فعال حقوق زن میباشد.افغانستان کشوری در حال توسعه با 3 دهه جنگ میباشد اما از سال 2001 رسانه های جمعی و دیجیتالی تاثیر بسزایی را روی صنعت هنر گذاشتند مخصوصا صنعت فیلمسازی و موسیقی.

 

الکا سادات در شهر هرات به دنیا آمده است. او درس سینما را در کشور ایتالیا فرا گرفته است. او یک مستند ساز مستقل میباشد کسی که 8 فیلم مستند و یک فیلم تخیلی را ساخته است.اودر سال 2011 جایزه جشنواره بین المللی فیلم های مستند را در الجزیرع کسب نمود و فعال حقوق بشر میباشد.

او درمیان بانوانی میباشد که اولین قدم را بای سایر بانوان در کشور خود برداشته اند تا برای بقیه فیلمسازان زن در کشور خود چانس های خوبی را ارائه کند.

انکس بانوان چند هفته پیش راه اندازی شد تا بانوان کشورهای رو به توسعه را کمک کند تا بتوانند امور خود را چه در تجارت، ورزش، تحصیلات و فیلمسازی رونق دهند.

 



About the author

favad

favad forough was born in 1 june 1992 from Herat- Afghanistan.is the Vice President of Imperial Services & Consultancy Company. he is graduated from Economics in Herat University.

Subscribe 0
160