آیا زبان جن ها را صحبت میکنید؟ داستان زبانهای ساخته شده در کتابها, فلم ها و نمایش های تلویزیونی

Posted on at

This post is also available in:

همیشه از تصورهای گسترده تعدادی از نویسندگان, اثر و توانایی شان برای ایجاد افسانه ها و جهانهای تازه اثرپذیرفته ام. بطور نمونه به تالکین (Tolkien)  یا جی ک رولنگ(JK Rowling)  می اندیشم. آنها در کنار ایجاد نژادها و جهانهای تازه , زبانهای را نیز ایجاد کرده اند با دستور زبان, الفبا و روشهای نوشتاره ویژه خود. پژوهش های زبانی که توسط تالکین(Tolkein)  انجام شده است, من دریافتم که برای بار نخست او آنها را ایجاد کرده است و بعد داستانهای خود را از عمق آنها توسعه داده است. از آنجاییکه تالکین یک واژه شناس است و زبانها را با منبع های تاریخی آنها مطالعه کرده , این یک چیز تعجب آور نیست. 

یکی از گسترده ترین زبانهای که او ایجاد کرده است, زبان جنها میباشد. این زبان بصورت گسترده ای از زبان فنلاندی اثرپذیرفته است. علاقهمندان یادگیری این زبان برای یادگیری ان باید راه زیادی را بپیمایند, بطور مثال زبان کلنگتون(Klington)  که توسط قوم اپونیم در جهان استار ترک(Star Trek) صحبت میشود.  کاربرد این زبانها توسط برنامه تلویزیونی بگ بنگ(Big Bang)  بسیار معمول گردید, طوریکه شخصیت های آن بسیار وقت ها بازی را با الهام گیری از استار ترک بازی میکردند و از واژه های کلنگتون استفاده میکرد. با بازی تلویزیونی تخت شاهی در تلویزیون زبانهای زیاد دیگری هویدا گشته است, مانند سلسله سه فلمی ارباب حلقه ها که از یک کتاب نشئت گرفته و چندین قوم و زبان را ایجاد کرده است. آقای جورج آر آر مارتین(George R R martin)  نویسنده کتاب آهنگ یخ و آتش که از کتاب بازی تخت شاهی اثر پذیرفته است تعدادی واژه جدید را ایجاد کرده است. آقای دیوید جی پیترسن(David J. Peterson)  نیز مسوول ایجاد زبانهای تازه است که در نمایش بیان شدند, مانند واژه های داتراکی(Dothraki)  و ولارین(Valyrian)  . تعداد از پدر و مادر ها نیز برای فرزندان خود نام, از این زبانهای تازه برمیگزینند مانند واژه خالیسی(Khaleesi)  که در زبان دتراکی ملکه معنی میدهد و یکی از شخصیت های اصلی این نمایش را نشان میدهد. 

شما در مورد این زبانهای تازه چی می اندیشید؟ آیا این افسانه ها قابل اعتبار خواهند بود اگر همه شخصیت های آنها انگلیسی حرف زنند؟

به صفحه من عضو شوید تا مقاله های دیگر من را از دست ندهید.

جنیفر(Jennifer) 



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160