چه باید کرد

Posted on at




سوال فراه راه هرزمان پاسخ مناسب می طلبد به تناسب زمان وذهن بشر یا تاریخ و علم انسان بسیار کسان کوشیده اند با کلید معرفت به این سوال ثابت، متغیر جواب بدهند.و این سان است که این سوال کهنه تا همچنان تازه است پاسخ به این سوال می تواند روند حرکت هر جامعه ای را منحرف یا تصحیح کند.


جامعه کنونی ما دچار مشکلات و بحرانهائی متعددی است مراجعه به نشریات وآمار ها فهرست بزرگ از مشکلات و نیز اخطلاف نظر بسیار گرایش های مخطلف سیاسی واجتماعی را در مقابل دیده گان به نمایش می گزارد.واقعیت ها تلخ است جامعه امروز ما در زمینه های مختلف چون سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی،وتربیتی با بحرانهای جدی رو به روست واخطلاف نظرها درباره راه حل ها بیش از آن است که براحتی  سنجش باشد.هنوز فضای سیاسی مناسب برای رشد وشکوفائی استعداد ها وجزب متخصصان وعالمان فراهم نشده است.





آمار نبودن نخبگان وتحصیلکردگان که سرمایه های ملی هستند درتصمیم گیری کشورنگران کننده است. خلا آیده های سیاسی واجتماعی وتربیتی که طرح و پاسخ آنها در گرو تلاش مجددانه دانشمندان ومتخصصان است.نبود امنیت و اعتماد به آن در کشور افزایش یافته مکتب سوزی ها وباآینده نسل جوان بازی کردن که هر یک از جوانان امروز بازوی توانائی است. برای حل معضلات فردا در کشور در چنین شرایط وضعیتی که نومیدی از هر سو نهیب می زند چه باید کرد.یافتن چاره کلان برای رفع مشکلات وتشخیص استراتیژی توسعه مناسب با فرهنگ ورشدجمعیت راهی است. که در پیمودن آنها دمی نباید آسود.واین نیاسودن بیش از همه مربوط به تحصیل کرده گان و نخبگان است.نخبگان که حاکمیت وملت باید بستر شکوفائی واستفاده از آنان رامهیا کند.گفته اند علم قدرت



است.پس در کسب وحفظ آن لحظه ئی درنگ جایز نیست وهم چنان  برای تقویه بنیه های علمی کشور راه های مخطلف وجود داردکه مهمترین آنها نهادینه کردن نهاد های علمی وایجاد مراکز علمی تحقیقاتی است.ایجاد کردن مراکز تحقیقاتی درزمینه های گوناگون خود موجب تحقق بخشی از جامعه مدنی است. که در این صورت دانشمندان در عرصه های سیاسی واجتماعی خود فعال می شوند.


پوهنتون ها باید از بازی های سیاسی دور ماند تافضای امنی برای کسب علم ودانش فراهم شود وبرای دانشجویان دل مشغولی های سیاسی ایجاد نشود.تا آنها براحتی در گسترش علم خود کوشا بوده ومداوای باشد برای حل بهرانهای جامعه.خارج شدن سیل آسا از مردم از کشور مشکل دیگری است که می توان با به وجود آوردن امنیت وفراهم نمودن کار برای جوانان از آن کاست.ودر اخیر دوست های عزیز می خواهم نزر شما را نیز در این مورد بفهمم. 



160