صنعت قالین بافی در افغانستان

Posted on at


قالین  بافی یک صنعت مهم در افغانستان میباشد . و از سال های بسیار زیاد در افغانستان صنعت قالین بافی رواج دارد.


و در اکثر ولایات مانند کندز,بلخ, هرات, جوزجان, فاریاب, و غیره تولید میشود. و همچنان قالین ترکمنی از همه قالین ها ارزش و شهرت زیادی دارد. تار قالین از پشم گوسفند ریشته میشود که زن ها آن را توسط آله بنام دوک میسازند و بعدأ تار ها را در رنگمالی به رنگ های مختلف رنگ میشود و تارهای داخل یعنی تار زیر بافت تار محکم و مخصوصی است که آن تار در چوکات چوبی انداخته میشود


و چوکات از چهار چوب بزرگ و چهار چوب کوچک به اندازه های مختلف که به شکل های مخصوصی ساخته شده است تار ها درآن انداخته بعدأ تار ها به شکل مخصوصی در چوکات انداخته و شروع به یافت آن میکند قالین ها سایز ها و اندازه های مختلف از یک متر الی دوازده متر بافته میشود نقش های قالین افغانی نقش های زیبا و رنگارنگی میباشد و از همه مهم ترکه قالین افغانی توسط دست بافته میشود قالین افغانی هرچند زیاد تر استفاده شود رنگ و نقش آن بهتر میشود به همین خاطر بعضی قالین های افغانی را روی سرک و یا جاده هموار میکنند تا خوب نقش آن نمایان شود. تمام مواد قالین و دستگاه همه و همه آنها از مواد طبیعی و محیطی ساخته میشود و  قالین افغانی در بازارهای جهانی به فروش میرسد و قالین افغانی نسبت به همه قالین های ممالک که تولید قالین داردند. بهتر و پرارزشتر است و مشتریان زیادی دارد.



قالین افغانی به دو شکل بافته میشود. یکی بشکل زمینی و یکی به شکل دیواری در زمان سابق یعنی چندین سال پیش آنرا به شکل زمینی بافته میشد. بافتن قالین به شکل زمینی برای خود شخص بافنده مشکلات و مریضی های کمر دردی, از ناحیه گردن , پاها و غیره بوجودمیآید. به همین خاطر حالا زیادتر به شکل دیواری میبافند.  ممالک که تولید قالین دارند مانند کشور ایران در تولید قالین های ماشینی از طرح  ها و نقشه های قالین افغانی استفاده میکنند.



About the author

160