چگونه نگاه مگی اسمت وظیفه دراز مدت او را یاری رساند?

Posted on at


من یک فیلم مستند را  تماشا کردم که برای من شخصا بسیار جالب بود.


این فیلم مستند راجع به یک بازیگر زن کهن سال سینما بنام (دانتون ایوی ) امریکای بود.این زن که دورانیکه جوان بوده است در فیلم های زیادی نقش بازی کرده است و از از موفقیت های خود و خاطرات دوران بازیگری اش قصه میکرد.او بسیار خرسند به نظر میرسید چون توانسته بود به ارزوهای که عموما اکثر یت اشخاص بالخصوص دختران دارند برسد.که همان موفقیتش در عرصه سینما است.او که هم اکنون حدود 75 سال سن دارد بسیار مشتاق به انجام نقش در فیلم به نظر میرسید. بنابر این بادیدن این فیلم مستند من هم خواستم تا درمورد دختران سینماگر افغان معلومات دهم.همان گونه که میدانیم افغانستان بخاطر سپری نمودن چندین دهه  جنگ با مشکلات بسیار زیادی روبرو شد که هنوز هم  تاوان چندین دهه جنگ را که سپری کرد، میپردازد. و متاسفانه معلوم نیست که این روند تاکی ادامه خواهد یافت چون این مردم درد کشیده افغانستان واقعا خسته شدند یکی از مشکلات عمده این کشور این است که طبقه اناث نتوانسته جایگاه اصلی خود را بخاطر عرف و عنعنات ناپسند وبی مفهوم بدست آورند.



اکثرا زنان مظلوم افغان توسط خانواده هایشان مورد خشونت ولت و کوب قرارگرفته اند وهرگز نتوانسته اند از حقوق خود دفاع کنند, بنا براین چاره جز تحمل همه مشکلات و نا بسامانیها  نداشته اند و هرگز فرصت این را نیافته اند تا قابلیت های خود شان را به عنوان یک عضو فعال جامعه نشان دهند. متاسفانه این مشکلات تا هنوز هم ادامه دارد و زنان هنوز هم نتوانسته اند به تمامی حقوق که باید داشته باشند، برسند.در اینجا چون بحث اساسی ما روی دوختران سینماگر افغانستان است میخواهیم بیشتر در این مورد حرفهای داشته باشیم. یکی از مشکلات عمده برای آن عده از دختران افغان که میخواهند در فیلم ها به عنوان یک بازیگر نقش بازی کنند این است که آنها نمیتوانند به آسانی بر روی پرده های سینما به عنوان یک بازیگر ظاهر شوند.دلیل عمده این کار همان عرف و عنعنات و متاسب بودن اکثر خانواده هاست .درحالیکه دختران افغان همانند دختران دیگر ممالک در تمام عرصه ها بالخصوص در عرصه سینما دارای استعداد بسیار زیادی هستند ولی بدبختانه زمینه های نشان دادن استعداد ها برای این دختران مساعد نشده است.



 


سینماگران افغان برای یافتن بازیگر نقش زن دچار مشکل اند، معمولا در افغانستان خویشاوندان و عقارب بازیگران مرد بیسیار افتخار میکنند ولی عقارب بازیگران زن اینرا مایه خجالتی میدانند که یکی از دختران شان در فیلم به عنوان بازیگر ظاهر شود.که این هم برمیگردد به کم سوادی و سنت های بیجا در جامعه ما.
در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ موسسه تولید فیلم و سریال در افغانستان مشغول فعالیت اند اما شمار نقش آفرینان زن در تولیدات سینمایی تنها ۲۵ نفر اعلام شده است.این در حالی است که تعداد بازیگران مرد بیشتر از ۵۰۰ تن است.
امروزه سینماگران افغان مجبور اند بازیگران زن را از کشورهایی مانند هندوستان، پاکستان و تاجیکستان دعوت به همکاری کنند .این کار در بسیاری موارد به دلیل گویش و آگاهی نداشتن کافی زنان بازیگر غیر افغان از وضعیت زنان افغانستان، مشکلات، نیازها و در یک کلام نقش مورد نظر در فیلم به خوبی تصویر نشود و کارگردان ها مجبور شوند برای آماده کردن زنان هنرپیشه هندی، تاجیکی و یا هم پاکستانی زحمات و مشکلات بیشتری را تحمل کنند.
چرا چنین است، چه چیزی باعث غیبت زنان در سینما شده است؟



به نظر من به عنوان یک عضو جامعه باید در روبه رشد کردن و به کارانداختن استعداد های نهفته این دختران افغان باید کارهای اساسی صورت گیرد.درست است که این کار شاید بسیار مشکل و در ضمن وقت گیرباشد اما دولت مکلف است تا به این دختران کمک کنند تا آنها بتوانند از این حق خود بهره مند شوند و به نوبه خود ازطریق این هنر به کشور و جامعه خود خدمت کنند.به  گونه مثال میخواهم چند تن از سینما گران زن کشور را  نام ببرم که با هزاران مشکلات توانسته در عرصه سینما اموزش ببینند و خود را اماده برای انجام نقش در فیلم کنند و حالا که میخواهند از طریق این هنر شان به کشور خود خدمت کند، به شیوه های مختلف مورد تحدید قرارمیگیرد. دو چشم سونیا در اثر موادی که بر صورتش پاشیده شده، زخم برداشته اند.



سحر پرنیان، هنرپیشه جوان سینمای افغانستان تهدید به مرگ شده است. این سینماگر افغان خانه خود را در غرب کابل ترک کرده و حالا در جای نامعلومی زندگی می کند. خانم پرنیان از همکاران بنفشه، سینماگر دیگر افغان است که در روزهای عید فطر به شکل مرموزی در کابل به قتل رسید. او می گوید پیش از کشته شدن بنفشه نیز بارها تهدید شده و برایش گفته شده بود که دیگر در پرده تلویزیون ظاهر نشود.خانم پرنیان روز شنبه 4 سنبله 1391 در گفتگو اختصاصی با دویچه وله گفت: "دو شب پس از کشته شدن دختر سینماگر در غرب کابل" به من هم زنگ زدند. خیلی برایم دشنام دادند. خیلی گپ های زشت برایم گفتند. واقعا من از ترس هیچ چیزی نمی توانستم بگویم. برایم گفت که نفر بعدی [که کشته می شود] خودت هستی.



 


پرنیان می گوید در صورتی که امنیتش تامین نشود، نمی تواند به فعالیت های سینمایی ادامه دهد. این سینماگر در سریال های پر بیننده "بهشت خاموش" و "وزارتخانه" نقش بازی می کند.خانم پرنیان می گوید پس از مرگ همکارش، زندگی برایش دشوار شده و نمی تواند به راحتی در شهر کابل گشت و گذار کند.
سحر پرنیان می گوید هنوز برایش روشن نشده که چه کسی او را تهدید می کند: "نمی فهمم که کی مرا تهدید می کند. آن ها نمی خواهند دختران در اجتماع کار کنند. می خواهند ما گوشه نشین باشیم. مشکل عمده شان این است که نمی خواهند زنان فعال باشند در اجتماع".هرچند وضعیت زنان در ده سال گذشته به یاری جامعه جهانی اندکی بهتر شده است، با آن هم زنان هنوز آسیب پذیرترین قشر جامعه افغانستان می باشند




About the author

farhadhakimi

Farhad Hakim was born in Nimroz-Afghanistan. He is graduated from Tajrobawi High school in Herat. Farhad is studying Computer Science field in Qhalib private Higher Education University in Herat-Afghanistan. He has worked as cultural and consultant employee extensively in Nimeroz, Herat and more recently in Kabul.He has started to work…

Subscribe 0
160