آلبرت انشتــین فزیــکدان مـعروف

Posted on at


در چهردهم مارچ سال 1879 میلادی در شهر آلم Ulme  بدنیا آمد و پدرش هرمن انیشتین و مادرش پاولین نام داشت. در کودکی بسیار آرام و بی سر و صدا بود و معمولا کم حرف میزد و به مکتب علاقه خاصی نداشت تا جائیکه استادانش همه فکر میکردند که از لحاظ عقلی کمبود دارد و نادان است.آلبرت دوره ی  ابتدایی مکتب را با نمره ی بسیار کم به پایان رسانید و در سن ده سالگی شامل مکتب جمنازیوم گردید و در آنجا بود که به درس خواندن علاقه پیدا کرد و یکی از استادانش به نام رئوس با وی همکاری میکرد .


 



 سال آخر مکتب بود که پدرش به خاطر ورشکست شدن از وظیفه مجبور شد به شهر میلان هجرت کنند اما چون آلبرت سال آخر کمتبش بود نتوانست را آنها برود اما گذشت  زمان و دوری خانواده اورا ناچار ساخت تا بدون اخذ دیپلوم مکتب خود را ترک کند و پیش خانواده اش برود, اما برای رفتن به پوهنتون به مدرک دیپلوم نیاز داشت به همین خاطر درس خود را در مکتب جمنازیوم میلان ادامه داد و بعد از اخذ دیپلوم در پوهنتون پلی تکنیک زوریخ سویس شامل شد.


در سال 1901 از دانشگاه فارغ شد و به کار پیوست و با دختری که هم صنفی اش بود ازدواج کرد و ثمره  ی ازدواج شان دو پس به نام های آلبرت و ادوارد بود.



انشتین در سال 1905 نظرات علمی اش را در مورد بُعد و زمان و انرژی و فرضیه ی نسبیت در مجله ی تاریخ علم و فزیک به چاپ رساند و بعد از آن نظریاتش مورد توجه دیگر عالمان مشهور مانند : مادام کوری , پروفیسور ماکس پلانگ و دیگر فیزیکدانان بزرگ قرار گرفت و در سخنرانی هایش شرکت می کردند.


شهرت انشتین با گذشت زمان بیشتر و بیشتر می شد و به همان میزان در دل مردم جای میگرفت.


در سال 1992 برای یک سخنرانی از سوی کشور ژاپن دعوت نامه یی بدست آورد و در همان روزی که اشتین به خاک ژاپن وارد می شد امپراطور ژاپن به همراه دیگر مردم به ملاقاتش رفتند و همان روز را رخصتی عمومی اعلان کردند.



آلبرت در سال 1921 میلادی جایزه ی علمی نوبل را در رشته ی فزیک بدست آورد.


انشتین به همراه دو فزیکدان دیگر تقاضا نامه ای در رابطه با تحقیقات در مورد نیروی اتم  به رئیس جمهور امریکا روز ولت نوشتند  و تحقیقاتشان را در زمینه انجام دادند.


در سال 1945 میلادی یکی از بمب های اتم کشور هیروشیما را به خاک و خون کشاند و هیچ اثری از زندگی برجای نگذاشت.


آلبرت انشتین با شنیدن این خبر هولناک و متاثر کننده بسیار تحت تاثیر قرار گرفت و خود را عامل همه ی این نابسامانی ها میدانست زیرا عقاید او باعث کشف اتم و انرژی هسته ای شد و هم تقاضا نامه ای که به رئیس جمهور امریکا نوشته بود نیز تاثیرات بسیاری در این زمینه داشت.



وی برای جلوگیری از فعالیت های هسته ای کوشش بسیار نمود ولی متاسفانه کوشش های او دیگربی فایده بود.


بلاخره انشتین در بستر مریضی افتاد و در 18 آپریل سال 1955 در سن 76 سالگی این دنیا را وداع گفت. 


زهرا نزهت



About the author

womensannex-kabul

Women's Annex Kabul is a blogging and film platform that empowers the women and children of Central Asia with a "pay for content" model where bloggers and filmmakers get paid based on their Buzz (performance) Score. Monthly payouts on Women's Annex can range from as little as $5 per month…

Subscribe 0
160