آب بازی

Posted on at


سلام دوستان عزیز, بازهم برای شما مطالب جالب را از یک فلم مستند گرد آوری نموده ام که امید وارم این معلوما ت مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.


مطالب جمع آوری شده امروز درمورد ورزش بسیار زیبای آب بازی یا شنا است که مطمئنن همان طور که برای من جالب ودلچسپ است برای شما دوستان عزیز نیز جالب و خواندنی باشد.در این هفته  یک فیلم مستند را تماشا کردم  که برای من واقعا جالب بود در این فیلم یک تیم آب بازی از کشور امریکا گرد هم جمع شده بودند تا یک ریکارد جهانی از خود بجا بگذارند.



این تیم که توسط (ویلیم تروبرج) یکی از اعضای تیم رهبری میشد میخواست تا به هر اندازه که امکان داشته باشد به زیر آب برود  آن هم بدون کپسول اکسیجن که واقعا یک کار دشوار و طاقت فرسا است .اما یکی از اعضای این تیم که نامش (ویلیم تروبرج ) است توانست که بدون اکسیجن وبا یک نفس به عمق 101  متری زیر آب رفته و برگردد. او توانست این کار را در مدت 4 دقیقه و 10 ثانیه انجام دهد که به نظر من هر کس توان انجام دادن این کار را ندارد.ناگفته نباید گذاشت که این کار او نشان از تمرینات  و پشت کار بی وقفه اوست.



وثابت می سازد که هر کس میتواند کارهای بزرگ را انجام دهد به شرط اینکه تصمیم قوی و اراده آهنین داشته باشد تا با هرگونه مشکلات مقابله کرده بتواند.این فلم مرا به کشور خودم متوجه ساخت تا من یک سری معلوما ت را که راجع به این ورزش در کشور خودم (افغانستان ) است, با شما عزیزان شریک سازم


تاریخچه آببازی درافغانستان


تاريخچه شنا به عنوان يک ورزش جهانی در افغانستان بسيار کوتاه بوده  و بطور کلی هم اين رشته ورزشی به نسبت ديگر رشته ها در کشور ما چندان پيشرفت حاصل  نکرده است در حالي کی به جهت موقعيت جغرافيای افغانستان که در شمال، جنوب، شرق وغرب کشور به درياهای پرآب متصل است که اين ورزش را مورد توجه مردم قرار داده است.



در دوران های قدیم مردم ما از درياها،  جوبارها، بند ها ومکان های بنام (چال حوض ) که اين چال حوض ها حداکثر از ده مترتجاوز نميکرد برای شنا کردن اسفاده ميکردند که اين گونه چالها اکثراً غيرصحی وهيچ گونه مقررات بهداشتی وجود نداشت وهرکس ميتوانست قبل از استعمال يا پس از آن وارد شده به آببازی (شنا ) که به معنای واقعی آببازی  نبوده بپردازد. 


اما خوشبختانه امروزه در اکثریت ولایات کشور مخصوصا شهرهای بزرک مانند کابل, کندهار, هرات,جلال آباد و دیگر ولایت کشور استخرهای بزرگ با امکانات نسبتا خوب یافت می شود.که میتواند به عنوان پیشرفتهای ورزشی کشور عزیز ما افغانستان نام برد. تقریبا 50 فیصد این حوض های آببازی بشکل خصوصی یا شخصی به عنوان منبع درامد توسط تاجران کشور مااعمارگردیده است ودولت سهمی زیادی در ساختن آن نداشته است .



در حال حاضر حوض های مخصوص آزاد دولتی در شهرهای افغانستان وجود دارند که جوانان و نوجوانان به ويژه در فصل بهار و تابستان که هوا نسبتا گرم است از این ورزش زیبا استقبال میکنند. 


فدراسيون ملی شنا افغانستان درسال 1383 در قالب فدراسيون به همکاری يک تعداد از ورزش دوستان و ورزشکاران شنا ايجاد گرديد.از جمله ورزشکاران قدیمی که میتوان از آنها نام برد عبارت اند از"عبدالغفورهوتکیَ"محترم "سید پاچا "و "علی شناور".


امروزه نیز چنین مسابقاتی در کشور ما برگزار میشود که به عنوان نمونه میتوان به مسابقات انتخابی تیم ملی شنای افغانستان اشاره کرد.این مسابقه به تاریخ 19 سنبله 1391 به روز پنجشنبه در حوض آب بازی کابورا برگزار شد.این رقابتها با حضور 150 آب باز از خود کابل و 2  اشتراک کننده دیگر از ولایات هرات وغزنی برگزار گردید.



انواع مختلف آببازی


 آببازی دربرنامه  تربيت بدنی به پنج شعبه مستقل آموزشی تقسیم میشود که عبارت اند از:


1-         آببازی هنری


2-         آببازی سپورتی


3-         دیف از ارتفاعات مختلف


4-         آببازی زیرآب


5-         آببازی اختصاصی


ديف


پرتاب شدن در آب از يک مسافه ازاهميت خاص برخوردار است، چه به صورت انفرادی و یا بشکل دسته جمعی مورد استفاده قرار ميگيرد در مسابقات سپورتی بلندی جای دیف از 1 الی 3 متر وغير سپورتی از 5  الی 10 متر ميباشد.








About the author

farhadhakimi

Farhad Hakim was born in Nimroz-Afghanistan. He is graduated from Tajrobawi High school in Herat. Farhad is studying Computer Science field in Qhalib private Higher Education University in Herat-Afghanistan. He has worked as cultural and consultant employee extensively in Nimeroz, Herat and more recently in Kabul.He has started to work…

Subscribe 0
160