پیشرفت روز افزون فوتبال در افغانستان

Posted on at


فوتبال ورزش مهیج، زیبا و پرطرفدار در دنیا است که از جمله ورزش های گروهی به شمار می رود که نه فقط یک بازی عادی بلکه یک سرگرمی سالم و پرهیجان نیز است، شمار علاقمندان این ورزش از حساب گذشته و در هر قاره، منطقه و هر کشوری به خوبی جای خودش را پیدا کرده است، در کل ورزش است که تقریباً همه ورزش های دیگر را در خود دارد و اخیراً تحقیقات که انجام شده است نشان میدهند کسانی که ورزش فوتبال را انجام می دهند حتی در دوران پیری هم از سلامت ویژه ای برخوردار اند و قلب سالمتری دارند، اهمیت و برتری ورزش فوتبال تا آنجائیست که جام جهانی فوتبال بالاتر از حتی المپیک که در آن اکثریت رشته های ورزشی موجود است، به عنوان بزرگترین رویداد ورزشی پر بیننده و جذاب است.



امروزه فوتبال نه تنها یک ورزش جذاب بلکه برای کشور های در حال توسعه یک منبع اقتصادی و حوزه سرمایه گذاری بزرگ است که مقادیر زیادی را روی آن سرمایه گذاری می کنند و ده ها چند آنرا دوباره بدست می آورند.



حال اگر نگاهی هم به  دورنمای فوتبال در لابلای تاریخ ورزشی افغانستان داشته باشیم بد نیست؛ از گذشته ها فوتبال علاقمندان زیادی در کشور ما داشته و دارد، مسابقات دوستانه بین کشور های همسایه انجام می شده است و افغانستان سالهاست که عضویت سازمان بین المللی فوتبال FIFA را دارد



 اما این ورزش در طول سالهای جنگ و نا آرامی صرفاً در حد یک سرگرمی کوچک باقی ماند و هیچ مسابقه رسمی درین سالها به نام افغانستان به ثبت نرسید.


 


خوشبختانه امروز فوتبال جزء زندگی مردم ما شده و به درستی جای اصلی خود را در بین ورزش ها پیدا کرده است و عده زیادی به این ورزش رو آورده اند که عوامل اساسی پیشرفت ورزش فوتبال در افغانستان را میتوان موارد زیر عنوان کرد:


مؤفقیت های تیم ملی فوتبال افغانستان که یک باره پیروزی های بزرگی را تجربه کرد و جهانیان مبحوط قدرت و عظمت پرچم سه رنگ افغانستان شدند و ازینکه کشوری مثل افغانستان با تجربه سالها جنگ و بدبختی و بدون در اختیار داشتن امکانات کافی در میادین بزرگ پیروز مندانه قهرمان شد که (آخرین آن قهرمانی جنوب آسیا بود) شگفت زده شدند.



افغانستان هر ماه در رده بندی FIFA چندین پله سعود میکند و در بین کشور های صاحب نام فوتبال در مراسم بهترین های سال FIFA جایزه بازی جوانمردانه یا FAIR PLAY را از آن خود میکند این افتخار کمی نیست  و نقش بزرگ در همگانی شدن فوتبال در افغانستان دارد.



پخش فوتبال اروپا و جهان و بازتاب گسترده آن در رسانه های افغانستان نیز یکی از عوامل این ورزش در کشور ما بوده که تعدادی زیادی را به طرف فوتبال کشانده است.


اعمار جمنازیم های فوتسال و چمن های مصنوعی پاها را به سمت توپ و بازی فوتبال می کشاند و جوانان اوقات فراغت خود را به این تفریح سالم و ورزش پر هیجان میپردازند.



راه اندازی لیگ برتر افغانستان با کیفیت مناسب به کمک سکتور خصوصی این را  به اثبات رسانید که اگر روی این ورزش سرمایه گذاری شود میتوان به نتایج و عنوان های بهتری هم امیدوار بود.



و چندین و چند عامل دیگر که خوشبختانه روز به روز راه های همگانی شدن ورزش فوتبال را باز میکند. من به عنوان یکی از هواداران فوتبال  امیدوارم که این فرصت ها و فضای رشد نه تنها برای فوتبال بلکه برای تمامی ورزش ها ایجاد شود تا ورزش جاگزین خوب برای جنگ و بدبختی، نگرانی و افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر، فساد اخلاقی و ده ها معایت اجتماعی و اخلاقی مطرح شود و نوجوانان، جوانان و حتی بزرگتر ها بتوانند با تربیت جسمانی و فزیکی منظم بدن خود در جهت تربیت روح اقدام نموده و فردای بهتر را برای این سرزمین به ارمغان بیاورند.


                                         و من الله توفیق


 


                                 نویسنده: محمد کمیل جوادی


                                              زمستان 1392



About the author

JawadiKumail

My name is Mohammad Kumail Jawadi, I am studying Computer Science Faculty at Kabul University and working as a blogger at Film Annex, I love my home land “Afghanistan” and its citizens, I like to have relationship with my nice compatriots and other excellent people.

Subscribe 0
160