سواد دیجیتالی برضد تریاک

Posted on at

This post is also available in:

 

 

 

بیش از نود درصد تولید تریاک جهان در افغانستان صورت میگرید. قیمت تریاک در جریان چند سال گذشته بشکل ثابت افزایش یافته است و دهقان های بیشتر و بیشتر افغانستان به کشت خشخاش روی آورده اند بدون اینکه خطر نهفته در آن را مدنظر گیرند. این به یک کاروبار پردرآمد تبدیل گشته است که ارقام آن به نظر نمیرسد که رو به کاهش بگذارد. این واقعیت دارد که پولیس تلاش هایش را برای از بین بردن کشت آن افزایش داده است که سبب یک شمار دستگریری های شده است. تولید تریاک بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته و مواجهه با مجرمین نیز دشوار گردیده است. 

تریاک افغانستان به هر گوشه جهان میرسد و بیشتر آن بشکل هروئین به مصرف میرسد. آخرین اخبار در مورد مرگ هنرپیشه فلیپ هافمن(Hoffman) نمونه ای از درجه تخریب این ماده در سامانه ما می باشد. مصرف هروئین در چند سال گذشته در ایالات متحده آمریکا افزایش یافته است و همچنین تعداد مرگ و میر ناشی از آن. گرچه این دو کشور در دو بخش متضاد جهان واقع اند, برای قاچاقچیان مواد مخدر این محدودیت به حساب نمی آید. 

افغانستان تنها کشوری نیست که برای شکست کشت تریاک مبارزه میکند. برمه حالا جایگاه دوم را در فهرست بدنام تولید کنندگان تریاک در جهان دارد. تعداد زیادی از دهقانهای برمه ای نمیتوانند با هزینه رو به افزایش تولیدات سنتی رقابت کنند و همراه با بی ثباتی سیاسی و تنش های داخلی با دولت, تعداد زیادی از قبیله هایکه در منطقه های دور افتاده این کشور زندگی میکنند دست به کشت تریاک میزنند. به هیچ دلیلی نمیخواهم که این کارشانرا را توجیه کنم, اما قاچاقبری یک پدیده ای پیچیده ای است که از قاچاقچیان ساده و گروه شان فراتر میرود. خیلی ساده است, کسانیرا که به این ماده وابسته اند, ملامت کنیم. داوری زیر یک سقف و با غذای آماده ساده است, اما برای خانواده ایکه بجز کشت تریاک هیچ گزینه ای دیگری ندارد, رد کشت آن بسیار دشوار است.

کشت تریاک در جاهای رشد میکند که از کمبود فرصت های حرفه ای و آموزشی رنج میبرد. افغانستان و برمه فقط با مبارزه برضد اثرهای آنها این نبرد را خواهند برد. آنها باید منبع مشکل را نابود کنند و دلیلهایکه شهروندانشان دست به کشت آن میزنند را از بین ببرند. همچنین, ضرورت است که آنها از خارج پشتیبانی شوند. جامعه جهانی در یاری رسانی به دهقان های افغانستان و برمه برای توقف کشت تریاک ناکام مانده است. بر عکس, کشورهای به اصطلاه توسعه یافته حتا نمیتوانند از ورود مواد مخدر به کشور خود و ایجاد تقاضا که تنها دلیل تولید آن است, جلوگیری کنند. 

 
 

این تنها دلیل کشت تریاک نیست. عامل های زیادی در این راستا نقش دارد. با این وجود, هر تلاشیکه توسط سازمانهای عمومی و خصوصی در سرتاسر جهان برای پیشنهاد یک گزینه جایگزین به دهقان های افغانستان و برمه صورت میگیرد را میستایم. بطور نمونه, تازنمای فلم انکس در حال حاضر در حال ساخت صنف های انترنت در هرات, سومین شهر افغانستان است تا سامانه آموزشی افغانستان را توسعه دهد و ده ها هزار دانش آموز دختر و بچه را به فضای مجازی پیوند بزند. این به این مفهوم است که آنها از درآمد  بیشتر حرفه ای برای خود و خانواده شان سود ببرند و فرصت های کمتری برای پیوستن شان به کاروبار تریاک میسر خواهد بود. از زمانیکه این سازمان کاربران را بر اساس سهمگیری شان در این تارنمای پاداش میدهد, نویسندگان فلم انکس میتوانند با استفاده از مقاله نویسی پول بدست آورند و بیش از اوسط درآمد ملی خود, درآمد کسب کنند.

 
 

تلاش تارنمای فلم انکس یک گام کوچک است, اما نشانگر پی آمد های غیرقابل تصوریست. اگر بشکل بزرگتری آن اجرا گردد, کسان بی شماری در سرتاسر جهان از این فرصت بهره خواهند برد. تارنمای فلم انکس از سواد دیجیتالی بحیث یک راه دور و مجازی از سامانه ناکارای آموزشی و اقتصاد راکد, استفاده میکند. این پاداش به شکل واقعی آن پرداخت میگردد و میتواند بحیث نمونه ای برای الهام بخشیدن به دیگر سازمانهای توسعه دهنده جهانی که علاقه مند آینده افغانسان و دیگر کشورها اند مورد استفاه قرار گیرد. 

 

*     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *     *

اگر میخواهید که مقاله بنویسید و در این تارنما ثبت نیستید, اینجاه را کلیک کنید و سفر خود را شروع کنید. شما به یک خانواده نویسنده ها میپیوندید و از سرتاسر جهان علاقهمندان مقاله های شما را خواهند خواند. نوشتن در فلم انکس بسیار ساده است, فقط اینجاه را کلیک کنیدو کلید ثبت نام را بفشارید و سفر خود را شروع کنید. به مجردیکه شما ثبت   صفحه من در فلم انکس عضو شوید و بسیار به زودی درآمد کسب خواهید کرد. اگر از قبل در فلم انکس مینویسید, به دوستهای خود بگویید که در اینجاه ثبت نام کنند و برای شان پیشنهاد خواندن این مقاله را بدهید: این برای شان واقعن آنچه را که برای نوشتن مقاله و موفقیت در این تارنما ضرورت دارند نشان میدهد .

آیا میخواهید که بیشتر بدانید؟ مصاحبه تازه من با با تارنمای فلم انکس را ببینید و در مورد رسانه های اجتماعی و سواد دیجیتالی در سرتاسر جهان بیاموزید.

آیا در مورد گذشته من حساس هستید؟  پس نخستید مصاحبه من با تارنمای فلم انکس را بخوانید.

جیاکومو کرستی(Giacomo Cresti)

فلم انکس

اگر مقاله پیشین من را از دست داده اید,  میتوانید آنها را با این نشانی بیابید:   http://www.filmannex.com/webtv/giacomo

مهرورزید و مرا در تویتر دنبال کنید:  @giacomocresti76, و مرا در فیس بوک با نشانی Giacomo Cresti دریابید و عضو صفحه من شوید.



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160