دنیای روشندلان.....

Posted on at



بارالهی !


توراسپای گذارم بخاطر خلقتم ،مرا در دنیا با این همه نعمات و زیبایی هایش که دیگران می بینند و می گویند ؛آفریدی ولی افسوس که من از نعمت دیدن این همه زیبائی ها محروم هستم .


گاهی دلم گرفته میشود ، با خودم میگویم چرا  باید من همه جا را تیره و تار ببینم وتمام دنیای من سیاه و تاریک باشد ، چرا دستان پرمهر مادرم را لمس میکنم ،ولی چهرهٔ مملو از مهرش را نمیبینم اما ، باز هم تُراسپاسگذارم .


درین مقاله سیری گذرا دارم به دنیای روشندلان یعنی اشخاصیکه اگر دیدهٔ شان تاریک است ولی با داشتن عزم راسخ و دل سراسر امیدشان آنان را روشندل مینامند.


 



با تأسف که در افغانستان عوامل متعددی چون فقراقتصادی ، آلودگی محیط زیست، عدم دسترسی مردم به مراکز صحی بخصوص زنان ومشکلات ژنتیکی سبب شده تا سالانه بیش از 25000 تن دید چشم شان را از دست بدهند و همچنان بر اساس گزارش سازمان صحی جهان بیش از 400000 تن نا بینا ویک ونیم میلیون نفر با دید ناقص در افغانستان بسر میبرند و بر اساس این آمار زنان بیشتر در معرض نابینا شدن هستند تا مردان .


گرچه برای اشخاص نابینا مراکز بخصوصی ایجاد گردیده تا بتوانند پا به پای دیگر افراد جامعه فعالیت کنند ولی باز هم روشندلان کشور ما با مشکلاتی چون نبود امکانات مالی ، فقر ، بیکاری ، عدم دسترسی به مراکز تعلیمی ، فراهم نبودن زمینه های کاری و عدم توجه نهادهای دولتی مواجه اند.



برای افراد نابینا مراکز تعلیمی مخصوصی بنأ شده که توسط کتابهای مختص به نابینایان تدریس میشود ،خطی را که افراد نابینا میتوانند تشخیص دهند و بخوانند بوسیله لمس پنجه های دستان شان میباشد که اینوع خط را بریل میگویند .



الفبای خط بریل توسط (لوئی بریل ) فرانسوی که خود از سه سالگی نابینا بود اختراع شد و این حروف برجسته نگاشته شده تا فرد نابینا به کمک حس لامسه اقدام به خواندن آن کند.



سازمان علمی، فرهنگی ملل متحد یونسکو با مشوره شورای جهانی نابینایان در سال 1950 م ، 15 اکتبر (23 میزان ) را بعنوان روز جهانی عصای سفید  نامگذاری کردند که بر اساس این قانون عصای سفید ، تصویری جدیدی از نابینایان را در جامعه و در ذهنیت مردم ترسیم نمود ، چون در میان وسایل کمک حرکتی نابینایان عصای سفید را میتوان به عنوان پرچم استقلال شان قلمداد کرد.



خوشبختانه روشندلان با داشتن ، اراده و عزم راسخ به تمام امورات جامعه دسترسی داشته چنانچه واضح و هویداست که در عرصه های ورزش ، کار در دفاتر و مراکز آموزشی ، کارگاه ها و سایر امورات محولهٔ شان به بهترین وجه قادر به أجرای آن هستند پس (خواستن ،توانستن است).



 در أخیر برای جلوگیری از نابینا شدن و تناقص دید در بین افراد جامعه باید حفظ الصحه فردی ، اجتماعی ،محیطی ، تغذیه سالم استفاده از ویتامین A در وعده های غذائی روزانه ، وقایه ،آگاهی دهی از تداوی چشم میتوان از ازدیاد نابینائی جلوگیری کرد ؛ از سوی دیگر خانواده ها و دولت باید امکانات زندگی را بشکل خاص برای نابینایان فراهم نموده و با کمک ،گرفتن دست یک نابینا وپرهیز ازنگاه  تمسخر آمیز بسوی آن امید آنرا به دنیای تاریکش رونق بخشیده و دلش را روشن نمائیم .



                        


  نگارنده: خاطره (فاخر)


 



About the author

khatera-fakher

Khatera fakher
english and computer teacher
in Gowharshad high school
Herat Afghanistan

Subscribe 0
160