Occupation forces in Afghanistan replaced by Computers and the World Film Industry.The Afghan Perspective (Dari) 56488

Posted on at


 

نیروهای متصرف و اشغالگر در افغانستان به عوض کامپیوتر و صنعت فیلم

جنگ در افغانستان یک موضوع بزرگ طی 10 سال گذشته بوده . حال زمان آن رسیده تا نیروهای غربی کنترل کامل این کشور را به عهدی دولت و نظامی های افغانستان بگذارند.

من شخصآ هیچ گاه به افغانستان به عنوان یک کشوری که جنگ در آن است ندیده ام. ویکیپدیا در یک تعریف واضح و روشن از جنگ میگوید: "جنگ عبارت از کارهای سازمان یافته و مسلحانه است که اغلبآ طولانی مدت میباشد واین جنگها در بین افراد ملتها میشود".

احساس و درک  من از فعالیت های نظامی درافغانستان  پس از سقوط رژیم طالبان این است که تمام فعالیت های  نظامیان برای صلح و حفظ آن است. تعریف صلح ویکیپدیا به نظر می رسد که متناسب با واقعیت های افغانستان است: «حفظ صلح عبارت از اشاره به فعالیت هایی است که باعث ایجاد شرایطی گردد که به نفع صلح همیشه گی باشد."

 

 

بعضی اوقات رزمندهگان و نیرویهای حافظ صلح مردم یکسان اند و به یک مسیر میروند ولی نتایج کارشان متفاوت است. نیرو های حافظ صلح و مبارزین میتوانند لباس ،کلاه مشابه بپوشند و اسلحه های مانند یکدیگر را به دست داشته باشند و از زمین های مین فرش شده یکسان رنج ببرند. ولی محافظان صلح برای رسیدن به هدف خود به آهسته گی به پیش میروند اما مبارزین به شدد به بیش میروند تا به هدف خود برسند.
در ایتالیا، ارتش ایتالیا را به عنوان عامل عملیاتی حفاظت از صلح در افغانستان شناخته اند، در حالی که در ایالات متحده آمریکا، رسانه ها و سیاستمداران در تعریف واژه جنگ، گفته اند که جشن رزمنده گان پیروزی و یا شکست در ارتباط به جنگ افغانستان است.
در حال حاضر 132.000 عساکر (ای ساف) در افغانستان موجود اند چه خوب می شد اگر بجای یک عسکر خارجی در افغانستان یک پایه کامپیوتر می آوردند که مساوی می شود به یک کامپیوتر برای 60 شاگر در افغانستان. چون افغاسنتان 8 میلیون متعلم در خود دارد این خود کمکی است برای آموزشی بهتر، سرگرمی، و نمایان گر احترام به فرهنگ افغانستان و دگر نقاط آسیای مرکزی و جنوبی، مانند قزاقستان، مالدیو، نپال، پاکستان، سریلانکا، تاجیکستان، ترکمنستان بنگلادش، بوتان، هند، قرقیزستان و ازبکستان.

فیلم انکس که در حال حاضر مشغول ساختن صنف های کامپوتر است با علاقه مندی زیاد است که تاکنون در شش باب مکتب در ولایت هرات صنف های کامپوتر و انترنت را ایجاد نموده که به استفاده شاگردان قرار گرفته است.یکی ازمکاتبی که  کار بالایش اخیرتمام شده مکتب لیسه عالی نسوان هروی است که در سال 1350 هجری شمسی تاسیس شده با ظرفیت 4000 شاگرد را دارا می باشد. فیلم انکس با ایجاد صنف های کامپیوتر و ایجاد پل های ارتباطی میان شاگردان افغانستان و جهان زمینه های خوبی را برای شاگردان فراهم نموده تا از تجارب دیگر شاگردان جهان استفاده کنند. فیلم انکس با استفاده از نرم افزای که بنام اکزمر یاد میشود شاگردان افغانستان را از افغانستان خارج نموده که سبب پیشرفت های بسیار خوب شده است.

 

شاگردان میتوانند مقدار زیادی اطلاعات، فیلم ها را بین خودشان به اشتراک بگذراند و از نوشتن وبلاگ ها چیز های بسیاری یاد بگیرند. من یقین دارم که این پیشرفت ها برای نسل جدید هیچ محدودیتی برای دسترسی آنها به نکنالوژی جدید نیست. و آنها میتوانند از این تکنالوژی فایده های بیشماری ببرند.
آکادمی خان یکی از اساسی ترین منبع اطلاعات جهان است که بالای یوتوپ استوار است.  اما یوتوپ در افغانستان  مسدود شده است. در نتیجه، ما باید راه حلی پیدا کنیم که جایگزین  شود تا مردم بتوانند از این رسانه های اجتماعی برای هدف های آموزش استفاده کنند. ما همواره کوشش و تلاش داریم تا تمام مردم به توانند از این نوع سایت ها دیدن کنند و استفاده مفید از این شبکه های اجتماعی کنند.
فیلم انکس یک نقش کلیدی را در این موضوع دارد. ا در پهلوی محافظان صلح کار میکنیم و تمرکز ما بالای تعلیم و تربیه است  وهیچ چیزبحث انگیز و سیاسی دیگر نیست  شعار ما این است فقط انترنت نه سیاست

this is the English link for this article



About the author

zakertanha

Zaker was born in Kabul Afghanistan on Thursday 02/21 AM 1992/06/09. he attended to Habibia high school. for studding knowledge. when war start in Afghanistan he went to Pakistan with his family. he studied computer programs and English language at kout institute in Pakistan. also he attended to TEAKWONDO club…

Subscribe 0
160