آموزش و تعلیمات در افغانستان

Posted on at


معارف یکی از بخش های مهم و حیاتی برای کشور می باشد، طوری که میدانید هر فردی حق آموزش و تحصیل را دارا است، حالا در شهرها زندگی نموده و یا در قریه جات باید تحصیلات ابتدائی را دریافت کند، تا حداقل از خواندن و نوشتن و فهم مطالب باز نماند، افغانستان یکی از کشورهایی است که در حصه تعلیمات ابتدایی و متوسطه از دیرباز دچار مشکلات و چالش های گوناگونی بوده است. 

دسترسی به بسیاری از نقاطی که در افغانستان وجود دارند بسیار مشکل است و همین مسئله چالش بزرگی را فرا روی تعلیمات و آموزش شهروندان افغان قرار داده است، طوری که بسیاری از باشندگان قریه جات حداقل تعلیمات ابتدایی را فرا نمیگیرند و بی سواد هستند، و آن عده که توانایی آن را دارند برای تحصیلات به شهرها روی می آورند. و همین موضوع باعث میشود تا فیصدی مشخصی از افغانها از تحصیل و دسترسی به آموزش باز بمانند و زمینه برای انحراف آنها محیا میشود.

 

اخیرا وزیر معارف فاروق وردک با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از مدارس در افغانستان از نعمت ساختمان برای تدریس بی بهره اند از مشکلات موجود بر سر راه وزارت برای آموزش افغانها پرده برداشته است. دولت افغانستان دچار مشکلات مالی فراوانی میباشد که ایجاد ساختمانهای جدید در سراسر کشور به آسانی امکان پذیر نیست، یکی از راهکارها کمک مالی خارجی برای ساخت و احداث این ساختمانها می باشد که به آن هم طوری که از قضایا پیداست امیدی نیست. 




About the author

160