آزمون کانکور و چالش های فرا روی آن

Posted on at


سالانه هزاران نفر خود را برای وارد شدن به پوهنتون در افغانستان آماده میکنند، اما تعداد پوهنتون افغانستان کم بوده و ظرفیت پذیرش آنها محدود است، بنآ هر ساله افراد بسیار کمی وارد پوهنتون های دولتی برای ادامه تحصیل میشوند. این افراد بر اساس رتبه و نمره ای که اخذ نموده اند وارد پوهنتونهای افغانستان میشوند.  اما آن عده که از ورود به پوهنتون باز میمانند چه میکنند ؟


  


رقابت بسیار فشرده ای در میان شرکت کنندگان کانکور برای ورود به پوهنتون های دولتی وجود دارد، طوری که با تفاوت یک نمره فرد ممکن است از ورود به فاکلته دلخواه خود باز بماند، و باز به ناچار سال دیگر برای امتحان آمادگی بگیرد. اخیرا پوهنتونهای شخصی ایجاد شده است که به جذب محصل می پردازند یکی از اینها پوهنتون کاردان است که سالیانه افراد زیادی را جذب میکند، اما این کافی نیست و مشکل دیگری که وجود دارد مسئله پولی بودن پوهنتون های شخصی است که برای بسیاری پرداخت فیس آن ممکن نیست. 


مشکلات بر سر راه ورود به پوهنتون های افغانستان با افشا شدن تقلب های گسترده از این هم فراتر میرود، اخیرا در ولایت هرات با افشای برگه های کانکور و مشاهده آن در دست داوطلبان کنکور این نگرانی ها را بوجود آورده که آیا کسانی که به پوهنتونهای مختلف راه پیدا میکنند تقلبی صورت گرفته است، و حق کسانی که مدت زیادی را برای آمادگی امتحان کانکور طی نموده اند تلف شده است. این مشکلی است که باید به نحوی با آن روبرو شد، 





About the author

160