رئیس جمهور احمدزی: سکتور ساختمانی برای افغانستان حیاتی است

Posted on at


داکتر محمد اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان صبح امروز با مسئولین شرکت های ساختمانی دولتی و خصوصی دیدار کرد.



در این دیدار که در ارگ انجام شد و در آن حسن عبدالهی سرپرست وزارت شهر سازی و مسکن نیز حضور داشت، رئیس جمهور سکتور ساختمانی را برای کشور حیاتی خواند و خاطر نشان کرد که مشکل اساسی سکتور ساختمانی در افغانستان این است که تعمیرات و ساختمانها به اساس معیار ساخته نشده اند.



رئیس جمهور خطاب به مسئولین شرکت های ساختمانی دولتی و خصوصی گفت که ظرفیت تان باید تثبیت شود تا چارچوب همکاری دراز مدت را با شما ایجاد کنیم. باید یک شراکت واضح و شفاف به وجود آید و تحت نظارت معیاری قرار گیرد.

وی افزود: انجمن انجنیران باید با معیار های انجنیری ایجاد گردد و این تشخیص شود که به چه تعداد انجنیران، معاونین انجنیر و به کدام سویه افراد تخنیکی در کشور وجود دارد.

داکتر اشرف غنی احمدزی با اشاره بر اینکه حکومت بالای آموزش کادر های انجنیری سرمایه گذاری بیشتر خواهد کرد، گفت که باید تا سال آینده فاکولته انجنیری ما به بلندترین درجه ممکن ارتقا یابد.

رئیس جمهور گفت که باید اندازه نیروی بشری خود را در عرصه ساختمانی بدانیم و این کار بدون همکاری سکتور های ساختمانی دولتی و خصوصی ممکن نیست.

داکتر اشرف غنی احمدزی با اشاره بر اخذ قرارداد ها از سوی شرکت های ساختمانی افغانی گفت که شرکت های ساختمانی افغانستان باید بتوانند قرارداد های اصلی یا دست اول را از مراجع اعطا کننده بدست آورند.

داکتر غنی با تاکید بر اینکه وی شخصاً تمام قرارداد های موجوده را زیر بررسی دارد، از مسئولین سکتور ساختمانی خواست تا ظرفیت شانرا نشان بدهند و با یک طرح بنیادی مشکل سکتور ساختمانی را حل کنند.

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه برخی شرکت های ساختمانی قرارداد ها را در برابر پول به شرکت دیگری به فروش می رسانند، گفت که با آنان برخورد جدی و قانونی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: باید بالای تولید مواد ساختمانی سرمایه گذاری صورت گیرد و افغانستان به یک کشور تولید کننده مواد ساختمانی مبدل شود.

داکتر اشرف غنی احمدزی با توضیح اهمیت و نقش سکتور ساختمانی گفت که بدون ایجاد یک سکتور ساختمانی قوی دولت نمی تواند پول خود را به مصرف برساند و دلیل عدم مصرف بودجه نبود انسجام بهتر میان دولت و سکتور خصوصی بوده است. ولی ما می خواهیم به حالتی برسیم که بودجه به صورت موثر و بیشتر به مصرف برسد.

وی خاطر نشان کرد که حکومت وحدت ملی حاضر است که با سکتور ساختمانی به یک میثاق بنیادی برسد.

رئیس جمهور از آنان خواست تا نشست های را برای بحث روی بهبود سکتور ساختمانی برگزار نمایند و یک طرح منجسم را در ملاقات بعدی ارائه کنند.

در این دیدار حسن عبدالهی سرپرست وزارت شهر سازی و مسکن نیز صحبت کرد و در مورد کارکرد ها و مشکلات آن وزارت و همچنان رابطه کاری شان با شرکت های خصوصی ساختمانی معلومات داد.

در اخیر این دیدار روسای شرکت های ساختمانی مشکلات شانرا در عرصه های مختلف با رئیس جمهور کشور مطرح کردند و خواهان توجه بیشتر دولت به سکتور خصوصی ساختمانی در کشور گردیدند.



About the author

safatullah-bahier

Safatullah Student

Subscribe 0
160