رئیس جمهور احمدزی کمپنی های چینی را بخاطر سرمایه گذاری در افغانستان تشویق کرد

Posted on at


داکتر محمد اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور اسلامی افغانستان بعد از ظهر امروز با شی جینگ پینگ رئیس جمهوری مردم چین دیدار کرد.
در این دیدار که پس از استقبال رسمی رئیس جمهور چین از رئیس جمهور افغانستان در شهر بیجینگ انجام شد، روسای جمهور و هیئت های عالی رتبه دو کشور در مورد گسترش روابط میان افغانستان و چین در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، آموزشی، تجارتی و فرهنگی، مبارزه با تروریزم و افراطیت، مسایل منطقوی و بین المللی و سایر موضوعات مورد علاقه، بحث و مذاکره نمودند.

رئیس جمهور احمدزی گفت: افغانستان به گسترش مناسبات خویش با چین اهمیت قایل است و روابط با چین در صدر سیاست خارجی ما قرار دارد.
داکتر اشرف غنی احمدزی از آماده گی چین برای همکاری در روند صلح افغانستان و همچنان نقش آن کشور در بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان تشکری کرد.

وی گفت که همکاری امنیتی خویش را با چین بخصوص در زمینه مبارزه علیه تروریزم و افراطیت، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته افزایش خواهیم داد.
رئیس جمهور احمدزی یکبار دیگر بر تعهد افغانستان در مورد "سیاست چین واحد" تاکید نمود و حمایت خویش را از موقف چین در مورد مسایل تایوان، تبت و شینجیانگ ابراز کرد.

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه افغانستان و چین در مدت دو صد سال از طریق راه ابریشم با هم وصل بوده اند، گفت که ما می خواهیم افغانستان در ۲۰ سال آینده به نقطه اتصال اقتصادی منطقه مبدل شود. وی افزود: افغانستان خواستار تامین ارتباط مستقیم با چین از طریق دهلیز واخان می باشد.

داکتر اشرف غنی احمدزی با اشاره بر اینکه فراهم آوری محیط مناسب برای سرمایه گذاری خارجی یکی از اولویت های مهم حکومت جدید افغانستان است، گفت که ما کمپنی های چینی را بخاطر سرمایه گذاری در افغانستان تشویق می کنیم.

رئیس جمهور از سرمایه گذاران چینی تقاضا کرد که در عرصه های ترانسپورت، اعمار شاهراه ها و احداث خط آهن در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

داکتر اشرف غنی احمدزی با اشاره بر اینکه سال ۲۰۱۵ مصادف است با شصتمین سالگرد آغاز روابط دیپلوماتیک افغانستان و چین، پیشنهاد کرد که این سال بنام سال دوستی و همکاری چین و افغانستان مسمی گردد.
در مقابل شی جین پینگ رئیس جمهور چین طی صحبتی گفت اولین سفر رسمی رئیس جمهور احمدزی به چین، نمایانگر آنست که موصوف به روابط میان دو کشور اهمیت قایل است.

وی گفت که چین افغانستان را در همکاری منطقوی کمک می کند و در پروسه قلب آسیا( پروسه استانبول) از تمام طرفین خواهد خواست که افغانستان را همکاری نمایند.

رئیس جمهور چین افزود که سازمان همکاری های شانگهای را نیز تشویش خواهد کرد که در قسمت همکاری با افغانستان تمرکز شانرا بیشتر سازند.
شی جین پینگ با اشاره بر اهمیت روابط افغانستان و پاکستان خاطر نشان کرد که ما می خواهیم در راستای تامین اعتماد بیشتر میان افغانستان و پاکستان نقش خویش را ایفا نماییم.

وی گفت که کشورش در سال جاری به ارزش ۵۰۰ میلیون یوان در عرصه های مختلف به افغانستان کمک می کند و این کمک تا سال های آینده به مبلغ یک اعشاریه پنج میلیارد یوان افزایش خواهد یافت.
شی جین پینگ اظهار امیدواری کرد که شاهد یک افغانستان متحد، باثبات، مرفه و مترقی باشیم.

همچنان رئیس جمهور چین خاطر نشان کرد که کشورش ۵۰۰ بورس تحصیلی را در جریان پنج سال آینده در اختیار افغانستان قرار خواهد داد تا جوانان افغان بتوانند در پوهنتون های آن کشور به تحصیلات عالی بپردازند.
وی یکبار دیگر حمایت کشورش را از پروسه صلح افغانستان تحت رهبری افغانها ابراز کرد و از همکاری کشورش در این زمینه اطمینان داد.

در پایان این ملاقات، داکتر اشرف غنی احمدزی ضمن ابراز تشکری از میزبانی کشور چین بخاطر برگزاری چهارمین کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا، از رئیس جمهور چین دعوت کرد تا از افغانستان دیدن نماید که دعوت مذکور از سوی همتایی چینی اش با تشکری پذیرفته شد و موصوف خاطر نشان نمود که در یک فرصت مناسب به افغانستان سفر خواهد کرد.
در حاشیه ملاقات مذکور، در حضورداشت داکتر محمد اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و شی جینگ پینگ رئیس جمهوری مردم چین، چهار موافقتنامه همکاری میان افغانستان و چین به امضاء رسید.
سرپرست وزارت خارجه افغانستان و وزیر خارجه چین، موافقتنامه رفع ویزای پاسپورت های سیاسی و موافقتنامه کمک های بشر دوستانه چین با افغانستان را به امضا رسانیدند.

همچنان موافقتنامه همکاری های اقتصادی و تخنیکی میان دو کشور را مشاور اقتصاد ملی و سرپرست وزارت مالیه افغانستان و وزیر مالیه جمهوری خلق چین به امضا رسانیدند.

به همینگونه موافقتنامه همکاری میان اتاق تجارت و صنایع افغانستان و فدراسیون صنعت و تجارت چین توسط رئیس اتاق تجارت افغانستان و رئیس فدراسیون صنعت و تجارت چین به امضا رسید.

Ashraf Ghani's photo.
Ashraf Ghani's photo.
Ashraf Ghani's photo.
 
 


About the author

safatullah-bahier

Safatullah Student

Subscribe 0
160