حضــرت موســـی و دین یهــود

Posted on at


 یکی از ادیانی که پیروان زیادی دارد همانان دین یهود می باشد که پیروان آن را یهودی می نامند و پیروان و طرفداران اصیل موسی (ع) میباشند.



حضرت موسی (ع) از خاندان بنی اسرائیل و از فرزندان یعقوب نبی میباشد که در کشور فلسطین در منطقه یی بنام کنعان اقامت داشتند. زمانیکه یوسف (ع) به مصر رفت و بعدا اهل و خانواده خود را به آنجا برد و رفته رفته تمامی اهالی بنی اسرائیل در مصر جایگزین شدند و تعداد آنها روز به روز افزایش  می یافت که این افزایش بنی اسرائیل در کشور مصر باعث شد تا مصریان به وحشت بیافتند , به همین علت مردم بنی اسرائیل را شکنجه کرده و تحت سلطه ی خود درآوردند و از هر لحاظ آنها را تحت مراقبت های جدی قرار دادند و هر گونه عملی را که می خواستند بالایشان به زور تحمیل میکردند.



آنقدر بالای آنها ظلم و جبر زیاد شد که حتی فرزندان خاندان بنی اسرائیل به خصوص پسر ها را سر می بریدند. این وضع رنج آور در حدود 250 سال دوام کرد تا اینکه خداوند ج برای نجات آنها حضرت موسی (ع) فرستاد.


حضرت موسی 1350 سال قبل از میلاد به صورت پنهانی در بین قوم بنی اسرائیل در زمان فرمانروایی رامسس دوم ملقب به فرعون بدنیا آمد .


مادر حضرت موسی برای نجات جان فرزندش اورا که کودک شیرخواره یی بیش نبود را داخل صندوقی گذاشت و به رود نیل انداخت. رود صندوقچه را نزدیک کاخ فرعون برد و بعد از فرمان خانم فرعون صندوقچه را از آب گرفته و موسی کوچک را به داخل قصر بردند , بعد از مدتی برایش دایه یی آوردند که موسی را شیر بدهد که ناخودآگاه و به امر خدا مادر موسی را به عنوان دایه به قصر آوردند و موسی در آغوش مادر پرورش یافت جالب اینست که آن حضرت در قصر دشمن سرسختش بزرگ شد و زندگی کرد.



زمانیکه آنحضرت به سن جوانی رسید و بنابر بعضی مشکلاتی که پیش آمد آنحضرت از مصر به مدین فرار کرد و در آنجا در نزد حضرت شعیب(ع) به مدت 8 الی 10 سال خدمت کرد و با یکی از دخترانش عقد نمود . اما دوباره قصد کرد تا به مصر بازگردد که در میان راه مدین تا مصر با آن ذات اللهی سخن گفت و از جانب خداوند متعال به پیامبری برگزیده شد و به همراه برادرش هارون نزد فرعون رفت تا او را به دین یهود و راه راست دعوت کند.اما با تمام کوشش های حضرت موسی فرعون زیر بار نرفت و طبق معمول خود را خدای مصر میخواند تا بلاخره با معجزه ی حضرت موسی و امر خداوند فرعون و فرعونیان در دریای نیل غرق شدند و در مصر موسی و طرفدارانش باقی ماند.



یهودیان هم به گونه خاصی خداوند را عبادت میکنند. آنها سه بار نماز  را در یک شبانه روز ادا میکنند و البته بیشتر نماز  را به صورت دسته جمعی و باهمی در محلی بنام کنیسه ادا میکنند.


حضرت موسی (ع) اولین کسی است که دردین  خود روزه گرفته آن هم به مدت 40 شبانه روز و در این مدت با خدای عالمیان در کوه طور سخن میگفت و خداوند او را رهنمایی و هدایت بشر را فرمان میداد.


یهودیان به این باور هستند روز موعودشان فرا خواهد رسید و کسی خواهد آمد که همه دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد و همه ی گناهان را از بین خواهد برد , یهودیان نجات دهنده شان در روز موعود را فاشیح می نامند.


زهرا نزهت



About the author

zahranazhat

She is living in Kabul_Afghanistan. She is studying computer programming and website design and database developing in AIT(Afghan Information Technology). She has got her diploma of English language in 2009. She really likes art such as: Painting and music.she went to art class about six month but because of her…

Subscribe 0
160