فرایند یادگیری

Posted on at


یادگیری نیز مانند بسیاری از مسایل و پدیده های دیگر از خود دارای روندی میباشد. در جریان یادگیری امور باید مراحل به ترتیب و به اساس اصول تعین شده طی گردد تا یادگیری انجام پذیرد. چگونگی طی مراحل و توجه به اصول یادگیری بر روند یادگیری اثر مستقیم میگذارد.

مراحل یادگیری را یک به یک بطور مفصل و با جزئیات خواهیم آورد تا مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

 

نخستین مرحله یادگیری عبارت از پذیرفتن اثر آموختنی است. تا زمانیکه به چیزیکه آنرا می آموزید باور نداشته باشید و آنرا نپذیرید ممکن نیست که آنرا یادبگیرید. در ضمن وجود خارجی آن اثر نیز بسیار مهم و ارزشمند است.

در دومین مرحله یادگیری باید به خاطر سپرد. به خاطر سپردن, ثبت و ضبط اثر یا فعالیت در روند یادگیری بسیار حیاتی است. سبب میگردد که تسلسل از یاد تان نرفته و آنرا همیشه باخود و حفظ داشته باشید. با بخاطر سپردن گذشته یادگیری را میتوانید به حال و آینده اش پیوند بزنید و از آن نتایج مورد پسند خود را استخراج کنید.

بیاد آوردن یکی دیگر از مرحله های یادگیری است. در این مرحله یادگیرنده آنچه را که ضرورت دارد و در طی زمان مطالعه کرده است در صورت ضرورت و بهنگام به یاد می آورد تا خواسته خود را برآورده سازد. به یاد آوردن تمرکز و توجه قوی می خواهد تا تمام معلومات و موضوع های مورد یادگیری را به خاطر بسپارد و در صورت ضرورت آنها را بازیافت کرده و از آنها استفاده پسندیده کند.

بازشناسی مرحله بعدی در فرایند یادگیری می باشد. زمانیکه فرد مقابل چندین حالت قرار میگیرد باید بتواند که گزینه دلخواه را تشخیص دهد.  بازشناسی چندین عامل و گزینش گزینه دلخواه به روند یادگیری کمک میکند تا شخص یادگیرنده بصورتتری و بشکل مقایسوی آنها را بیاموزد.

 

آخرین مرحله یادگیری عبارت از پاسخ جدید میباشد. پاسخ جدید ناشی از بهبود در رفتار فعلی نسبت به رفتار گذشته می باشد. انباش معلومات و دانش سبب میگردد که ذهن فرد به نوعی معلومات تازه ناشی از مقایسه و تجزیه و تحلیل آنها دست یابد. 



About the author

160