ده فلم برتر: فلم های سودمند (بخش 1/2

Posted on at

This post is also available in:

مردم از فلمسازها این چهار پرسش را همواره میپرسند.

ایا مشهورید؟

میشود مرا در یکی از فلم هایت نقش دهی؟

ممکن است داستانی را که من نوشته ام بخوانی؟ داستان بسیار عالی است.

فلم,کارگردان و یا هنرپیشه دلخواه شما کی است؟

پاسخ های من بصورت معمول چنین اند:  "نه", مشخصات خود را برایم بفرست بعدا تصمیم خواهم گرفت, متاسفا من خودم داستان فلم های خود را مینویسم, و آخرین پرسش, دشوارترین همه است

تصویر از لیاگاس (Liagas) توسط کلادیا مارکونیل(Claudia Mrconell) 

برای این پرسش نمیتوانم پاسخ دقیق بدهم, صد ها فلم که شما میبینید, فلم های خوب و بد زیادی در بین شان وجود دارد. ممکن است تعداد از فلم ها خوب را دوست داشته باشید و تعداد شان با وجودیکه خوب اند را دوست نداشته باشید و درمقابل ممکن است تعداد از فلم های بد را با وجودیکه بد اند دوست داشته باشید. بنا من نمیتوانم فلم ها را در قالب ده فلم برتر قرار دهم. برای این متاسفم.

این که عنوان این بلاگ چی مفهوم میدهد را نمیدانم, اما دربرگیرنده ده فلم برتریست که مرا به جهان فلمسازی کشاند. این فهرست 100 درصد خلاصه و ذهنی تهیه گردیده است و گرنه موضوع های زیاد دیگری هم وجود دارد. بیایید از پنج فلم برتر شروع کنیم.

1-     کاویدان(Kwaidan) ,( به زبان جاپانی داستانهای روح معنی میدهد).

فلم بسیار غیرقابل باوریست که چهار داستان وحشتناک کوتاه را دربر میگیرد. این فلم اثری از ماساکی کوبایاشی(Mosaki Kobayashi)  میباشد. این فلم توسط تاکاشی مایک (Takashi Miike) کارگردانی شده است چون سازنده فلم در شاهکار دیگر خود بنام هارا کیری(Hara Kiri) مصروف بوده است.

فلم کاویدان (Kwaidan) برایم چی چیز جالبی داشت؟ پیش زمینه خوب و رنگارنگ آن بسیار جالب بود. این پشت زمینه ها در واقع نقاشی های دیواری اند که بیانگر این داستان روح اند و بیننده را بدون استفاده از هیچ ترفند دیجیتالی محسور خود میکنند. برای نمونه به چشم های تصویر بالا نگاه کنید. ..... جادوی ویژه, سینمای ویژه.

این پس زمینه ها, حالت تحول یافته شیوه بیانگرایی  و به روش امروزه, شیوه طرح 300  اند. آیا آنها شبیه شما نیستند.؟ این فلم 183 دقیقه ای با وجودیکه  متشکل از چهار داستان جداگانه است, اما باز هم بسیار روان و واضع است و در آن هیچ خشونتی دیده نمیشود. 

1-     فلم پادر پنچالی(Pather Panchali): این فلم در سال 1955 توسط سات یاجت ری(Satyajit Ray) کارگردانی شده است. این فلم کم هزینه, بیانگر داستان کودکیست بنام آپو(APu) که در یک منطقه فقیر نشین در اوایل قرن, در بنگال زندگی میکند. این فلم نشان میدهد که این کودک چگونه بزرگ میشود و به ادامه زندگی اش میپردازد. واقعا مرا شوکه کرد. 

برداشت من از این فلم چی بود؟ هرگز چنین تصویری از فقر, درد و نا امیدی ندیده بودم( چیزهاییکه امروزه در هر فلم هیجان برانگیز استفاده میکنند و وضوع مرگ, تهیج موسیقی وغیره را با آن به نمایش میگذارند) سادگی این فلم شما را در خود فرو میبرد.

اکیرا کوراساوا(Akira Kurasawa) در این مورد میگوید که ندیدن این فلم مانند زندگی در جهانیست که هرگز آفتاب و مهتاب را ندیده باشید. آیا میتوان از این هم  در توصیف فلمی چیزی بیشتر گفت.

Number 3!

3-     فلم خیزش عقرب. در سال 1963 توسط کینت انگر(Kenneth Anger) کارگردانی شده است. فلم کوتاه سی دقیقه ایست, اما بسیار جذاب و همراه با یک سفر زیبا با موتور است. در آن میتوان شاهد مسحیت گرایی, همجنسگرایی, نازیگرایی(Nazism), مواد مخدر و موسیقی قدیمی( از الویس پریسلیElvis Presley, ریکی نیلسنRicky Nelson , ری چارلس…Ray Charles ( بود.

از این فلم چی آموختم؟  در موسیقی فلم هیچ نوع گفتگوی وجود ندارد و آهنگ ها یکی بعد دیگری با پیوند زدن تصویر های به آن بصورت بسیار ماهرانه ای, پخش میشود( البته بعضی مشکلات سانسوری در آن نمایان هست). البته از ترفند های باهم گذاری رنگ ها و تصویر ها بصورت بسیار خوبی استفاده شده است. ( هرگز فراموش نخواهم کرد که آنها چگونه چرخش یک موتور را با سواری الاغ توسط حضرت عیسی مسیح پیوند داده اند)

اصول دیداری زیادی را میتوان از این کارگردانها نام برد مانند : دیوید لینچ(David Lynch), جان واترز(John Waters), ام تی وی(MTV), پدرو الماداور(Pedro Almodovar).... همچنان به شما توصیه میکنم که پیوند این فلم با رولنگ استون (Rolling Stone), جهان سیاه جادو, و دوکتاب او در مورد دوره طلایی هالیود بنامهای شایعه و بابیلون هالیود را بررسی کنید. او یک شخص بسیار کاملیست.

4!

4-     فلم “قتل” اثر روبرت مور(Robert Moore) ساخت سال 1976 است. در قدم نخست ترومن کاپوت(Truman Capote) نقش منفی فلم را به عهده دارد. او یکی از بزرگترین و با استعداد ترین هنرمندان می باشد. داستان توطعه از آنجا شروع میشود که کاپوت(Capote) به اساس یک داستان جنایی تعدادی از بهترین مامور مخفی ها را به یک خانه بزرگ دعوت میکند که ببیند آیا میتواند آنها را فریب دهد و یا نه.هر یک دیوید نیوان(David Niven), پیتر فاک(peter falk), سیر الیک(Sir Alec), پیتر سیلرز(Petter Sellers) و دیگران با یک متن بسیار عالی, فضای بسیار مضحک و خنده داری را ایجاد کرده بودند. 

این فلم به من چی آموخت؟ اینکه هرگز احساس شوخ طبعی و انتقاد از خود را فراموش نکنم. این فلم از واژه های منسوخ شده داستانهای جنایی استفاده میکند که سبب ایجاد یک فضای مضحک برای بینندگان میگردد. میتوان نمونه خوب آنرا پیتر فاک (peter falk) نام برد که نقش کولمبو(Colombo) را به عهده دارد و بصورت بسیار تقلیدگرایانه ای به ایفای آن میپردازد. بحیث یک فلمساز هرگز از هیچ نوع انتقادی روگردان نیستم, بلکه تلاش میکنم که از انتقاد و دیدگاهای عالی ای مانند این فلم, چیزهای بیاموزم.

5-     فلم بیگناهان, در سال 1961 به کارگردانی جک کلیتون(Jack Clayton) ساخته شده است. فلم برداری آن بصورت بسیار عالی انجام گرفته است, طوریکه میتوان حرکت تصویر با روح را دید. تعقیب شخصیت ها و نورپردازی که در فلم استفاده شده است بسیار ترسناک است. این فلم توسط ترومن کاپوت(Truman Capote) انکشاف داده شده است و نقش آفرینی هنرمندان نیز بسیار عالی است طوریکه هنرپیشه اصلی زن  فلم,  دیبوره کر(Deborah Kerr) میگوید که این بهترین اجراییش برای همیشه بوده است. 

درس این فلم در اینست که همیشه راهی برای پیمودن و کاری برای کردن وجود دارد. کلیتون (Clayton) در اوایل بسیار نگران بود که فلمش شبیه فلم در حال ساخت سازمان همر(hammer) نباشد.( سازمان همر یک تولیدی بسیار موفق بریتانیایی بود که فعالیتش را از دهه شصت و هفتاد میلادی به این طرف شروع کرده بود). با این نگرانی او کارش را شروع کرد و با استفاده از راها و ترفندها متفاوت دست به ساخت یک فلم وحشتناک با یک داستان قدیمی زد که یکی از بهترین نمونه های فلمهای وحشتناک در جهان به حساب می آید.  فلم بصورت گسترده ای نسخه برداری شده است.

رابطه بین بانو و پسر کوچک یکی از بهترین بخش های فلم است که به تصویر کشیده شده است.  در ابتدا سازمانهای تولید کننده آن فکر میکردند که این بخش ممکن است بسیار بحث برانگیز باشد, بنا میخواستند که آن بخش را قطع کنند, بلاخره داستان را بصورت دست نا خورده ای, طوریکه بحث ها و جدل های را بر می انگیزد به تصویر کشیدند.

اینها پنج فلم برتر از دید من اند که با شما به اشتراک گذاشتم. دوست دارم که چنین فهرستی را نیز از فلم های دلخواه شما بخوانم, تا بتوانیم که فهرست ده فلم برتر تاریخ انترنت را تکمیل کنیم.( در تارنمای گوگل جستجو کردم و چنین فهرست را نیافتم).

تصویر لیگاس(Liagas) توسط جولی آنابیل شیمل(Julie Annabelle Schimel) 

به امید دیدار شما در بلاگ آینده.

 



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160