انتخاب هفته ؛ فرزانه پوپل - وبلاگ نویس

Posted on at

This post is also available in:

"Women are the real architects of society. "– Harriet Beecher Stowe

 

امروز ۸ مارچ روز جهانی زن است. روزی که نماد ایستادگی و مقاومت زنان در برابر نابرابری های اجتماعی است و به بشر ثابت کرد که جنسیت نمیتواند نمادی برای تمایز افراد از یکدیگر باشد. آری درست میگویند که زن با یک دستش گهواره و با دست دیگرش جهان را تکان میدهد، زنان تاریخ ساز زیادی نه تنها در جهان که در افغانستان آمدند و رفتند و تا اکنون بشریت از دستاوردهای آنها بهره مند است.

نمیخواهم دوباره به موضوع خشونت بر زنان و نگاه جامعه به آنها به عنوان جنسیت دوم بپردازم چرا که تقریبا به این مسئله به صورت یک کلیشه و معضل حل نشدنی تبدیل شده است. درهر صورت ترقی یک جامعه بدون همکاری زنان ومردان امکان پذیر نیست. انتخاب این هفته من یک بانوی نویسنده پرتلاش، با اراده و خلاق است که  با داشتن دو فرزند و رسیدگی به امور منزل توانسته است تا دست به قلم بگیرد و داستانهای نگفته را بازگو کند


  فرشته فروغ : به عنوان شروع میشود معلومات مختصری در مورد خودتان در اختیار ما قرار دهید؟

فرزانه پوپل : فرزانه پوپل متولد سال ۱۳۶۶ در ولایت باستانی  هرات درغرب افغانستان هستم. دوران کودکی ام را در مهاجرت به ایران همراه با فامیلم سپری کردم. مثل هر خانواده دیگری که به خاطر جنگ رهسپار کشوری شد و در ضمن چون در آن زمان  دختران اجازه تحصیل را نداشتند و در فامیل ما همه فرزندان دختر بودند ما مجبور به ترک افغانستان شدیم.

دوره  مکتب را در ایران گذراندم وبه خاطر علاقه بیش از حد من به زبان انگلیسی که یک زبان بین المللی است یک کورس ۴ ساله را در نظر گرفتم و به پایان رساندم و در کنار آن مهارت های دیگری مثل کامپیوتر را نیز آموختم.  بعد از سپری کردن سالهای مدید دوباره راهی وطن  شدیم .  در افغانستان تصمیم گرفتم که تحصیل ام را ادامه دهم به همین خاطر در یکی از پوهنتون های خصوصی در رشته حقوق و علوم سیاسی مصروف تحصیل شدم. در کنار تحصیلات عالی مصروف به مقاله نویسی و کار در رسانه های اجتماعی هستم

Fereshteh Forough : What inspired you to start writing blogs and How did you find your experience as a blogger in Film Annex?

Farzaneh Popal : My extreme interest in writing as well as working in social Media and also exchanging opinions among different kind of countries with different type of cultures caused and inspired me to work as a blogger in Film Annex. I got many useful experiences during working in Film Annex, on the other hand; working in film annex has improved my English since I write all my blogs in English language as my favorite language and also social media formed a family from almost all the countries that all are cooperating with each other and learn from each other.

فرشته فروغ : به نظر شما رسانه های اجتماعی و دیجیتالی تا چه اندازه میتوانند ابزاری مناسب برای توانمند سازی بانوان در افغانستان باشد؟

 فرزانه پوپل : برای همه واضح و مبرهن است که هر چیزی اثرات مثبت و منفی خود را دارد و بستگی به طرز استفاده افراد دارد و اگر به صورت مناسب از آن استفاده شود حتمآ مفید خواهد بود . به ویژه برای ارتقا سطح جهان بینی افراد و اینکه بانوان افغانستان از استعداد بالایی بر خوردار هستند اگر به آنها اجازه داده شود و شرایط فراهم باشد آنها توانایی استفاده  از حداقل امکانات برای ارائه بهترین دست آوردها دارند

Fereshteh Forough : What topics do you like to write about the most?

Farzaneh Popal: I want to improve my skills  and information to write about every subject, but I  mostly prefer to write social and political blogs since my major is politics and diplomacy in the university.

فرشته فروغ : اگر بخواهید حرف دلتان را به عنوان یگ دختر فعال در یک پیام ساده به سایرین برسانید چه خواهد بود؟

فرزانه پوپل : نه تنها در مقابل من  یا به صورت کلی به نظر من دید جامعه به دختران اففان مانند یک شیشه است که هر از چند گاهی آن را از شکسته شدن میترسانند مثل اینکه روزانه میشنویم که بیرن نرو، فعالیت نکن، من را از مردان و از فعالیت در فضای بیرون میترسانند.

   به من میگویند جای تو چهار دیواری خانه است تو از این بیشتر حق نداری، اینها حرف های جامعه من است این انتظاراتی است که  جامعه از من دارد و من در پاسخ به این توقع  فقط این را میگویم که من نیمی از پیکر جامعه هستم اگر من نباشم جامعه هم نخواهد بود، بنا بر این من شکستنی نیستم.

Fereshteh Forough : If you want to give a message to people around the world about Afghanistan, what would it be?

Farzaneh Popal:  Afghanistan is a rich country from every aspect, with talented people, the people who loves to go forward even in the most difficult conditions, Afghanistan has many natural resources, that still they have not exploited and utilized. It is in a unique condition than other countries, so we all should believe it and be proud of our nice country. We should all try to have a positive role in fate of our country.

چراغ دلتان پر نور و زندگیتان پر مهر باد

فرشته فروغ - سردبیر فارسی فیلم انکس



About the author

forough

After graduating in Literature from high school in Iran, where she was a refugee, Fereshteh returned to Afghanistan in 2002. She started teaching English to girls at the Afghan Youth Association and later attended the Computer Science Faculty in Herat where she got her Bachelors degree. After…

Subscribe 0
160