آمر صاحب احمد شاه مسعود

Posted on at


احمد شاه مسعود، پسر سرهنگ دوست محمد خان،که در تاریخ 2 سپتامبر سال 1953 در قریه جنگل ولایت پنجشیر به دنیا آمد. پدر مسعود دگروال دوست محمد خان از افسران ارتش در این کشور در زمان حکومت ظاهر شاه بود.پدر بزرگ او یحیی خان یکی از بزرگان پنجشیر بود.پدر او سال زیاد کاری خود را به عنوان یک افسر نظامی کار کرده او یک افسر نظامی در ولایت ننگرهار، بدخشان، بغلان، غزنی، هرات و کابل.



مسعود پنج سال اول زندگی اش را در پنجشیر گذشت. او مدرسه را به سن پنج سالگی شروع  کرده.او به کابل نقل مکان کرد و قبل از این که  صنف اول  را به پایان برساند به مکتب شاه دو شمشیر امد برای ادامه تحصیل خود،پس از آن  پدرش به هرات به عنوان فرمانده پلیس رفت و او کلاس دوم و سوم خود را در ولایت هرات خواند.همچنین او علم دینی را در مسجد بزرگ هرات نزد استادان خوانده. در پایان صنف چهارم او به کابل با پدر خود آمد.



او در سال 1352 از مکتب استقال کابل فارغ التحصیل شد و آماده برای امتحان پوهنتون بود. بعد از سپری کردن امتحان کانکور توانست که به رشته انجینری در پوهنتون پول تخنیک کابل کامیاب شود.هنگامی که او جوان بود او به فاکلته نظامی علاقه مند بود.


هنگامی که یکی از دوستان جوان او را زیبا عمارت پل تخنیک را نشان می دهد سپس او را به درون این پوهنتون برای ادامه تحصیلات خود تصمیم گرفت.پس از پایان تحصیلات پوهنتون او به عنوان یک رهبر در شهر خود در برابر روسیه و طالبان کار می کنند.پس از شکست  روسیه، فرمانده روسیه در آن زمان تصمیم گرفت به ملاقات با احمد شاه مسعود برای مذاکره ذره او را برای متوقف کردن مبارزه.



 خوشبختانه این مورد به مدت دو سال ادامه داشت. مسعود می تواند حداکثر استفاده را از این موقعیت دریافت کنید.و به سازماندهی مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر از دره پنجشیر با وجود حملات مداوم ارتش سرخ و ارتش افغانستان مسعود قادر به گسترش قابلیت های نظامی خود بود.


نیروهای او حدود 5000 نفر در سال 1984 بود.فرمانده احمد شاه مسعود، پس از سالها مقاومت در برابر اشغال شوروی از کشور توسط ارتش و مبارزه با طالبان در 9 سپتامبر سال 2001، در یک انفجار انتحاری دو مرد عرب که خود را به عنوان یک روزنامه نگار معرفی کرده بودند، شهیدشد مرگ فرمانده مجاهدین در جنگ علیه طالبان می تواند به کاهش روحیه منجر شود، با یک تاخیر چند روز اعلام شد.




About the author

farhadhakimi

Farhad Hakim was born in Nimroz-Afghanistan. He is graduated from Tajrobawi High school in Herat. Farhad is studying Computer Science field in Qhalib private Higher Education University in Herat-Afghanistan. He has worked as cultural and consultant employee extensively in Nimeroz, Herat and more recently in Kabul.He has started to work…

Subscribe 0
160