کاروبار در ژاپن - بخش دوم

Posted on at


قابلیت تغییر: تاریخ معاصر ژاپن نشان می دهد که این کشور در سائه استعداد تغییر و تطبیق پذیری آشکارش توانسته است به پیشرفت اقتصادی قابل توجهی نایل آید


. اغراق نخواهد بود اگر بگوییم که ژاپن طی قرنهای متمادی سنت تغییر واقعی را حفظ کرده است. شاید این یکی از دلایل تمایز ژاپن از سایر ملل باشد. ژاپنیها، از نظر ارزش زمانی، اساسا به زمان حال و آیندۀ خیلی نزدیک توجه نشان می دهند.



 


به نظر نمی رسد که زمان گذشته وآیندۀ دور آنها را به خود مشغول سازد؛ تنها مائل فعلی است که آنان را به خود جلب می کند


. زندانی گذشته نبودن موجت می شود که ژاپنیها انعطافپذیر، واقع بین، و درصورت لزوم آماده برای شروع کردن همه چیز از صفر باشند.


آنچه در ژاپن واقعا اهمیت دارد، مفاهیم نظری همچون عقیدۀ جزمی، مرام یا اصل نیست، بلکه سازگاری با وضعیت جدید یا با محیط درحال جهش است.وابستگی نسبتأ ضعیف ژاپنیها به گذشته و استمرار، جای را برای سلیقۀ نویسنده باز میگذازد.



 


مسلمأ، این امر موجب می شود که کالاهای جدید در ژاپن خیلی سریعتر پخش شوند تا در اروپا و در نتیجه سرمایه گذاری در زمینۀ تحقیقات و توسعه، سودآوری بیشتری داشته باشد.


      ظرفیت سازگاری ژاپنیها که در فوق ذکر آن رفت، در اثر پیوستگی ملت و انبوهی وسایل ارتباط جمعی تسهیل می شود.



این حقیقت که ملت ژاپن، برخلاف کشورهای غربی، هنوز نقش تاریخی دست اولی در توسعۀ تمدن جهانی بازی نکرده است، می تواند دلیل دیگری برای حرکت پیشروندۀ سریع این کشور باشد


. در هرحال، این ویژگی برگی برندۀ قابل توجهی برای رویارویی با جهانی بیش از پیش بی ثبات و تهدید کننده است.



About the author

160