موفقیت سازمانی

Posted on at


همه سازمانها فقط و فقط با وجود رضایت مشریان و ارباب رجوع خود اند که میتوانند سرپاه به ایستند, به فعالیت خود ادامه دهند و زندگی کاری خود را بگذرانند. اگر نتوانند تا مشتریان خود را راضی نگهدارند و خدمات یا تولیدات را به شکل منظم و زمان مناسب برای شان فراهم کنند, جدا آن سازمان دیگر قادر نخواهد بود که بشکل عادی به روند فعالیتش ادامه دهد.


موفقیت سازمان بستگی به راضی نگهداشتن مشتریانش دارد. آنهاییکه از عهده این کار بر نمی آیند بازار و مشتریان خود را از دست داده اند و بازار را برای رقیب به سادگی خالی کرده اند.



جلب رضایت مشتری خودش یکی از بهتری روش های تبلیغ و زمینه سازی برای جذب مشتریان تازه است. مشتریان راضی به بلندگوهای سازمان در جامعه تبدیل میشوند, در حالیکه مشتریان ناراضی میتوانند تعداد زیادی از مشتریان موجود و آینده سازمان را دلسرد کرده و آنها را بسوی سازمان های دیگر سوق دهند. مشتریان ناراضی توسط سازمانها و شرکت های دیگر جذب خواهند شد.


ماندگاری کارمندان که در واقع همان مشتریان داخلی سازمان به حساب می آیند نیز بسیار مهم است. استخدام و آماده سازی کارمندان تازه از یک طرف زمان گیر است از طرف دیگر هزینه بر که هردو برای سازمان خرج دارد و به نفع سازمان نمی باشد. سازمان هایکه به آینده خود می اندیشند و بشکل اصولی به فعالیت خود ادامه میدهند هرگز فضای را فراهم نخواهند کرد که کارمندان شان یا سازمان را ترک کنند که استخدام کارمندان تازه هزینه اضافی را روی دست شان به بار خواهد آورد و یا اینکه اینکه با سازمان احساس بیگانگی کرده و و بصورت درست کار نکنند که این خود نیز یک زیان بزرگ برای سازمان است و کارای آنرا کاهش میدهد.



پس لازم است که هر دو نوع مشتران خارجی و مشتران داخلی که همان کارمندان میباشند را راضی نگهداشته و شرایط خوبی را برای ارتباط و کار در سازمان برای شان فراهم کنند. این هر دو نوع مشتریانی که ذکرشان رفت دارای نیازهای ویژه خود اند, باید به هر یک شان بر اساس موقعیت که برای سازمان دارند و ارزش که برای شان متصور است سازمان, نیازمندی های شان برطرف شده و تا حد ممکن در جهت رضایت مندی شان کوشیده شود.



 



About the author

160