مطبوعات کوریا

Posted on at


 


در اول باید گفت که در واقع مهد اولین ایجاد حروف طباعتی کوریا به شمار می رود. در قسمت شمال این سرزمین نظام دموکراتیک حکمفرما است و در جنوب آن نشانه های کاپیتالیستی قابل دید است. جمهوری دموکراتیک کوریا که کوریای شمالی است بیش از پنجاه روزنامه و 45 مجله مختلف دارد که تیراژ مجموعی آن بیشتر از 200 هزار می رسد. البته روزنامه ها و مجلات کوریای شمالی به احزاب و سازمان های مختلف از قبیل اتحادیه ها، سازمان های جوانان، اصناف مختلف، کوپراتیف ها، مجتمع زنان و امثال آنها تعلق دارد.


تاریخ حقیقی مطبوعات کوریا از نیمه دوم قرن نوزده آغاز می شود. اولین روزنامه کوریا در سال 1883 به نام هانسونگ سبونگ از چاپ بر آمد. این نشریه ذریعه حروف چینی چاپ می شد و توسط مامورین و کارمندان دولت اداره و کنترول می گردید. هدف اصلی آن نشر خبرهای مهم دولتی و حکومتی بود و در قدم دوم نشر خبرهای محلی و داخلی بود. روزنامه هانسبونگ سبونگ در هر ده روز یک مرتبه چاپ می شد که بعد از کودتای 1883 از بین رفت. بعد از دو سال هفته نامه دیگری به نام سونبو چاپ گردید.


البته اولین روزنامه اصلی کوریا به نام (مستقل) در سال 1896 تاسیس شده است. هدف این روزنامه عبارت بود از: دفاع از تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و حقوق مدنی مردمان کوریا و مقاومت در مقابل اشغالگران جاپانی. باید گفت که مطبوعات انقلابی کوریا از 1927 با گرفتن تجارب از جنگ جهانی اول شروع می شود زیرا در این سال روزنامه مترقی (اخبار عامه) و (مبارزه تیوریکی به نشرات آغاز کرد. روزنامه کارگر ارگان مرکزی زحمت کشان بوده که در پیونگ یانگ به نشر می رسید. روزنامه (کوریای دموکراتیک) شورای عالی حکومت کوریا بوده است که در سال 1946 به نشرات آغاز کرده است



About the author

farzadsalehi

Student of Journalism Faculty

Subscribe 0
160