کارزار انتخابات

Posted on at


انتخابات یکی از بهترین روش های گزینش بزرگان یک نظام انتقال قدرت می باشد. کشورهای زیادی با کاربرد دموکراسی که انتخابات از اجزای لازمه آن میباشد توانسته اند که به موفقیت های زیادی در تمام عرصه های اجتماعی, اقتصادی, سیاسی و غیره دست یابند و زندگی رو به پیشرفتی را تجربه کنند. افغانستان نیز از سال 2001 به این روش رو آورده است و توانسته که دست آوردهای داشته باشد, با وجود تمام دشواری هایکه در سر راه آن قرار دارد و تقلب های گسترده ایکه صورت گرفته و در آینده نیز ممکن است صورت گیرد.



مردم و جامعه ما تا ده روز دیگر به پای صندوق های رای دهی خواهند روفت و رئیس جمهور مورد پسند خود را برخواهند گزید. اینکه کی رئیس جمهور گردد بستگی به رای مردم و ایستادگی شان در پای رای خود در صورت بروز تقلب دارد. طوریکه همه از دور گذشته میدانیم, تقلب بخش بزرگی از رای مردم افغانستان را بی اثر کرد و یک نام بدی بزرگی را برای مردم ما به بار آورد که تا امروز پی آمدهای آن وجود دارد و مایه نگرانی همهگانی شده است و در صورت تکرار دوباره آن چی اتفاق خواهد افتاد؟ آیا جنگ داخلی تشدید خواهد شد؟ آیا یک بار دیگر تضادهای قومی و زبانی به شکل خونبار خود را نشان خواهد داد؟ و یا اینکه حتا موجودیت کشوری بنام افغانستان را زیر پرسش خواهد برد؟



این پرسش ها ذهن های زیادی را بخود مصروف کرده است و زیاد اند کسانیکه انتخابات را مایه نگرانی میدانند, در حالیکه هیچ راه حل دیگری نیز در ذهن شان وجود ندارد. نامزدان ریاست جمهوری به شدت مصروف تبلیغ و کاروزار انتخابات پیش رو اند و هر یکی تلاش دارد که افراد بیشتری را به جانب خود جذب کند و برنامه هایش را موجه تر به دردبخورتر به مردم خود نشان دهد. آنها در تلاش کسب آرای مردم شهر به شهر سفر میکنند و با حامیان شان بازدید میکنند و به سخن رانی میپردازند.



اما همه چیز به شکل خوب و درست آن جریان ندارد, بلکه هر روز شاهد رویدادهای تاسف انگیز زیادی هستیم که روند انتخابات و مبارزات انتخاباتی را به چالش کشیده است. تا حالا چندین بار بالای ستادهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری بویژه عبدالله عبدالله حمله صورت گرفته و تلفاتی را نیز به دنبال داشته است. در روزهایکه به انتخابات نزدیک میشویم, هر روز شاهد حمله های بیشتر انتحاری و خودکش بالای نهادهای داخلی و خارجی هستیم که نظامی ها و غیر نظامی ها را دربر میگیرد. ناامنی به یک مشکل بزرگ فرا روی نهادهای برگزار کننده گزیدمان پیش رو است تا جاییکه سبب گردیده است مردم زیادی نتوانند به این روند بپیوندند و مرکزهای رای دهی زیادی بسته بمانند.




About the author

160