شش روز تا انتخابات

Posted on at


 


روز ها و ماه ها انتظار برای شرکت در انتخابات و انتخاب شخصیت که از نظر مردم افغانستان شایسته ترین شخص در بین کاندیدا ها باشد. به حیث رئیس آینده دولت انتخاب نمایند. و این آخرین روزهای انتظاری در حال سپری شدن است و تنها هشت روز دیگر تا روز ادای مسئولیت دینی و وطنی یعنی انتخابات باقی است.


انتخابات 16 حمل 1393 سرنوشت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان را رقم خواهد زد. این انتخابات جایگاه افغانستان را در جامعه جهانی روشن مینماید. انتخاباتی که هویت سیاسی افغانستان را واضع میسازد و در نهایت امر انتخاباتی که سرنوشت مردم افغانستان را تعین مینماید. پس این انتخابات از ارزش و جایگاه بسیار مهم و حیاتی در تاریخ افغانستان خواهد بود. چرا که این اولین بار خواهد بود که قدرت به صورت مسلمت آمیز آن از یک شخص به شخص دیگر واگذار میشود.


سوال و نگرانی مردم اینجاست که آیا این انتخابات شفاف برگذار خواهد شد؟ امنیت کامل برای برگذاری انتخابات خواهد بود؟ وضعیت روانی مردم در باره انتخابات چگونه است؟ مردم به انتخابات شرکت خواهند کرد؟ نقش و جایگاه حکومت در انتخابات چیست؟ آیا مردم به انتخابات باور دارند؟‌ اینها همه و همه سوالات است که ذهن هر افغان را به خود مشغول کرده است. اما آیا اینکه این نگرانی ها در برگذاری انتخابات، نتیجه انتخابات و روند انتخابات تاثیر گذار است یا خیر، در ذیل هر یک از آنها را به بحث میگیریم.


اینکه آیا انتخابات درست و شفاف برگذار خواهد شد: این نگرانی بسیار مهم است که بسیاری از کاشناسان و اگاهان سیاسی در این مورد نظر خویش را ارایه دادند. موضوع مهم این است که حکومت در این پروسه مداخله ی نداشته باشد. و از کاندیداتوری هیچ یک از کاندیدا ها به صورت مستقیم و غیر حمایت ننماید. و هیچ یک از کارمندان دولت را عملا اجازه دخالت در انتخابات ندهد این امر را به مردم واگذارد تا در یک فضای کاملا دیموکراتیک و آزاد رئیس جمهور آینده کشور خود را انتخاب نمایند.


 امینت در انتخابات چگونه است: در اصل این نگرانی عامل تمام نگرانی های است که در بالا تذکر رفته است از یک سو مخالفین مسلح دولت، مداخله کشور های همسایه، کمرنگ شدن توجه جامه جهانی ، ناتوانی نیرو های امنیتی در تامین امینت این ها باعث این شده است تا امنیت انتخابات به چالش کشیده شود. و تا هنوز هم که تنها شش روز به برگذاری انتخابات از لحاظ قانونی آن باقی است بسیاری از ساحات و مراکز رای دهی از امنیت کامل چی که حتی از امنیت نسبی نیز برخوردار نیستند. و در روز انتخابات غیر فعال خواهند بود.


 حالت روانی مردم: تقلب در انتخابات ریاست جمهوری گذشته این ذهنیت را به مردم ایجاد نموده است که انتخابات پیشرو همچنان با تقلب همراه خواهد بود. و یک انتخابات شفاف و عادلانه برگذار نخواهد شد و از سوی دیگر رویه حکومت که در بالا ذکر شد مطرح بحث است. در بین مردم ذهنیت هم وجود دارد که حکومت کاندیدا مورد نظری را حمایت مینماید


 اشتراک مردم در انتخابات چگونه خواهد بود: در صورتیکه اشتراک مردم در انتخابات کمرنگ باشد هر چند از لحاظ قانونی درست باشد. اما اگر مردم به نسبت بی باوری یا کم باوری در انتخابات شرکت ننمایند مشروعیت انتخابات زیر سوال خواهد رفت. هر چند کمیسیون انتخابات آزاد و عالانه افغانستان نظر سنجی های را مبنی بر آن انجام داده است. که در آخرین نظر سنجی نشان داده است که 75 فیصد مردم در انتخابات اشتراک مینمایند. که امید وار کننده است.


نقش حکومت در انتخابات چگونه است: من باور دارم که حکومت نقش قابل ملاحظه ی را در انتخابات اعم در برگذاری و اعم در اعلان نتیجه میتواند داشته باشد, میتواند موثر باشد و یا هم میتواند سبب بروز مشکلات و اختلاف شود. در گزینه های بالا در رابطه به دخالت حکومت در انتخابات به نفع کاندیدا مشخص گفته شده است. اما میخواهم نقش دولت را در این جا به گونه دیگر و از بعد متفاوتری بحث نمایم. که بی طرف ماندن حکومت است در این روز ها بعد از وفات مارشال محمد قسیم فهیم ، محمد یونس قانونی به پیشنهاد رئیس جهمور به مجلس و گرفتن اکثریت رای مجلس به صفت معاون اول و جانشین آقای فهیم انتخاب شد


،


و از سوی دیگر شخص آقای کرزی در بیانیه به همین مناسبت بیان داشت که حکومت از شخص خاصی در انتخابات حمایت نخواهد کرد این مردم اند که زعیم آینده خویش را انتخاب مینمایند. و هر کدام از کاندیدا ها حامی و طرفدار خویش را دستگاه دولتی دارد. واین بدین معنی نیست که حکومت شخص خاصی را مورد حمایت قرار داده، همچنان آقای کرزی بیان داشت که آقای قانونی معاون اول ریاست جمهوری هم از نزدیکان یکی کاندیدا در انتخابات است. معاون ریاست جمهوری است اگر تقلب صورت گیرد اکثراَ کاندیدان هم در این تقلب سهم خواهند داشت بدین وسیله مقام ریاست جمهوری را از مداخله در انتخابات برائت داد. که با آن هم سیاست آقای کرزی دقیقا مشخص نبوده و نیست.


این چند مورد که در باره آن گفته شد، گوشه از نگرانی ها و چالش های است که بر سر راه انتخابات وجود دارد.از همه مهمتر اینکه انتخابات یک پروسه ملی، انتخاب کردن یک وجیبه و مسئولیت دینی و وطنی هر افغان در انتخابات است. که باید با حضور گسترده خود در پای صندوق های رای و استفاده از حق رای خود بر تمامی مشکلات افغانستان نقطه پایان گذاشته تا باشد که سال 1393 نقطه عطف برای خوشی ها وسربلندی افغانستان و افغانها و پایان مشکلات و نا بسامانی های موجود در افغانستان باشد.


به امید افغانستان آّباد، آزاد، سربلند، مترقی وعاری از جنگ خشونت تا همه ما در یک فضای صلح وآرام برای ترقی و پیشرفت افغانستان گام برداریم.


ادامه دارد...


 


 


 



About the author

SoniyaAkbarzade

soniya is a student in mahjuba hiravi high school ,enroled in school on 1384 she will graguat from school on1393 and soniya did a three-year competency test and she want to become adoctor in the future.

Subscribe 0
160