تنبلی پدیده قابل تغیر - بخش نخست

Posted on at


همه انسانها از توانایی های خدادادی ای برخوردار اند که میتوانند بااستفاده از از آنها زندگی و شخصیت خود را شکل دهند. این توانایی مانند گنج های نهفته ای در همه افراد وجود دارد. تفاوت در این است که بعضی ها میتوانند آنها را کشف کنند و از آنها استفاده ببرند و بعضی دیگر متاسفانه قادر به چنین کاری نیستند.


آنها در عوض می اندیشند که از توانایی ها و سطح استعداد کمتری برخوردار اند که آنها را در رسیدن خواسته های شان ناتوان کرده است و مجبور اند هر آنچه که در زندگی روزانه شان روی میدهد را بپذیرند و آنرا سرنوشت خود قلمداد کنند. در حالیکه واقعیت سوای این است و هرگز چنین مصداقی ندارد.



فقط باید با چشم های بازتر به اطراف نگاه کرد و در خود اندیشید که آیا تنها منم که چنین مشکلی دارم و یا نه کسانی دیگری نیز چنین اند؟ و اینکه آیا توانایی یک پدیده همگانی است و یا فقط در بعضی افراد وجود دارد؟


به دنبال پاسخ گشتن به چنین پرسش های افراد را به واقعیت های فراوانی روبرو خواهد کرد که دانستن شان میتواند زندگی شانرا از ریشه تغییر دهد و آنها را در مسیر مناسب و درست رهنمایی کند. اما برعکس این هم ممکن است. کسانیکه شرایط خود را یک سرنوشت پیش فرض دانسته و آنرا به هیچ حالت قابل تغییر نمیدانند, مگر با یک دست اللهی که از غیب به یاری شان بیایید. این افراد برای همیشه زندگی ایستای را تجربه خواهند کرد و زندگی شان به یک دور باطلی تبدیل خواهد شد.



تنبلی به دید همگان یکی اختلال رفتاری است که به گفته روان شناسان میتوان به درمان و بررسی آن پرداخت. هر روز که بر جهان میگذرد پدیده های تازه ای سر بر می آورند و انسان شاهد فناوری های بسیار دور از انتظار عجیب است و این روند ادامه خواهد داشت. همه این ابزار برای افزایش سطح رفاه و آسودگی انسانها ایجاد میگردند و در این امر تا اندازه زیادی نیز موفق بوده اند. ولی از جانب دیگر زمینه تنبلی را نیز برای بسیاری فراهم ساخته اند که به یک چالش برای انسانها تبدیل شده است. با این حساب نسل نوین دچار تنبلی بیشتری نسبت به گذشته است و بار این چالش را بیش از همیشه روی شانه هایش احساس میکند.


تنبلی از دیدگاه روحی, روانی و جسمی یک مانع بزرگ در راستای پیشرفت و توسعه به حساب می آید که انسان را از آنها باز داشته و بسوی ایستایی رهنمایی میکند. پویایی که ماشین متحرک زندگی بشر است را از او میگیرد و آنرا به یک موجودی خودخواه و بیکاره تبدیل میکند. این با ایده بشر که خواهان افزایش سطح نوآوری و ایجادگری در زندگی است بصورت کامل مخالف است و بصورت کل جبهه مقابل آنرا میسازد.



TAGS:


About the author

160