لباس مردم افغانستان

Posted on at


هر قوم لباس مخصوص دارند و تا حدودی در پوشیدن و گسترش آن همت می گمارند که گمان می رود در این کار عمل پشتونها فابل ستایش است و در هر کجا باشد همان لباس ملی خود را می پوشند ولی اقوام دیگر این تعصب را ندارند و در هر محیط که رفته اند رنگ همان محیط را به خود گرفته اند به خاطر روشن شدن مطلب چند نمونه از لباس ها ذکر می کنیم.



1-لباس مردم افغان: مردان پشتون پیراهن ، تنبان ، لنگی ، چپلی و پتو میپوشند.


زنان شان پیراهن ، تنبان فراخ و چادر و پیزار می پوشند. جز پشتون های که در شهر زنده گی میکنند بقیه در هر کجا این یونیفورم را حفظ کرده اند و به آن افتخار میکنند.



2-لباس مردم هزاره: مردان هزاره برک میپوشند و کلاه سر میکنند ، زنان شان پیراهن تنبان و چادر دارند این قاعده فقط در مناطق مرکزی حاکم است به محض اینکه از آن محدوده خارج شوند تغییر لباس میدهند هزاره های نواحی شمال کاملا تغییر لباس میدهند اصلا برک را نمیشناسند.



3-لباس مردم ترکمن- ازبک: پیراهن و تنبان گوبچه ، شلوار ،چپن قاقمه و موزه و مسی است ولی امروزه تغیراتی به وجود آمده جوانان مسی نمی پوشند تمام نواحی شمال تحت تاثیر لباس ازبک ها رفته چپن ، جیلک و گوبچه می پوشند زنان نواحی شمال چادری سر میکنند و این قاعده عمومیت دارد.




4-لباس مردم هرات: لباس مردم هرات پیراهن تنبان ، آسکت و لنگی است. تنبان خیلی فراخ و چین دار می پوشند زنان و دختران در تمامی نقاط افغانستان لباس های شوخ و گلدار می پوشند ولی مردان لباس ساده را خوش دارند فقط گاهی بچه ها هوس لباس شوخ میکنند که آن هم بسیار کم است .



5_لباس مردم شهر:مردم شهر ها نظر به موقعیت اجتماعی شان لباس می پوشند در شهر کابل که پایتخت کشور است بیشتر لباس های اروپایی به چشم میخورد مردان کورتی و پطلون می پوشند و زنان دامن و تعدادی هم پطلوکه این فورم بیشتر در بین تحصیل کرده ها عمومیت دارد



لباس تمام مامورین دولتی در تمامی شهر ها و حتی روستاها دریشی(کرتی و پطلون )است ولی مردم غیر دولتی که شغل آزاد دارند لباس محلی خود را می پوشند.


 


Marzia Saeed



About the author

marziasaeed

Hello, I am Marzia Saeed. I am 20 years old. Currently, attending the University of Jami, majoring in Islamic law (Sharia). I live in Herat, Afghanistan. The subjects that I like the most are Math, English, Art, and Dari. I am also interested in reading old stories; my courses consist…

Subscribe 0
160