روز انتخابات

Posted on at


کشورهای متفاوت به منظورهای متفاوت به صورت کلی برای گزینش رهبران سیاسی و یا مدیران ارشد دولتی و اجرایی خود انتخابات برگزار میکنند و آنرا متناسب با علت و ساحه برگزاری آن ملی می نامند. انتخابات شاید یکی از مهم ترین رویدادهای باشد که در جامعه های انسانی اتفاق می افتد و حضور تعداد بسیار زیاد مردم را به دنبال دارد.



شفافیت کاری و استقلال نهاد های که در مسول برگزاری انتخابات اند یک عامل مهم برای احساس مسوولیت مردم و علاقه مندی شان برای اشتراک در این روند ملی می باشد. بعد از تجربه نظام های متفاوت بلاخره کشورها و جامعه های انسانی به این نتیجه رسیده اند که انتخابات و گزینش رهبران سیاسی و مدیران اجرایی ارشد بر اساس رای و اراده مردم بهترین گزینه دولتداری میباشد و باید در جهت نهادینه شدن آن که بدون شک بخشی مهم از دموکراسی و مردم سالاری است باید کوشید.



بر اساس همین اهمیت انتخابات است که نهادهای مردمی و دولت ها در کشرهای پیشرفته و با دولت های مردم محور تلاش در جهت نهادینه کردن آن کردند و در جهت برگزاری سالم و مناسب آن هر روز بیش از دیروز تلاش کردند. در افغانستان نیز مردم بعد از سپری کردن سالهای زیاد سیاهی و استبداد دارند انتخابات را تجربه میکنند که این استبداد با ایجاد این کشور بر اساس بازی بزرگ بین انگلیس و روس می باشد.


ولی امروزه مردم توانسته اند حتا بشکل ناقص آن هم که شده انتخابات را تجربه کنند و با رفتن به پای صندوق ها رای به فرد دلخواه خود رای دهند و به نوعی در تعین سرنوشت خود سهیم باشند. که این مایه امیدواری به آینده دموکراسی و جامعه و دولت مردم سالار در این کشور است و مردم را بیش از همیشه به آینده امیدوار کرده است.



انتخابات ریاست جمهوری که بحیث یک رویداد ملی و بسیار حساس در این کشور تلقی میشود روز شنبه با حضور ملیونی مردم ما حقیقت یافت و مردم بار دیگر نشان دادند که خود میتوانند بدون دخالت خارجی ها و نهاد های زورمند و فاسد بر سرنوشت خود حاکم شوند و آینده خود را رقم بزنند. این یک افتخار بزرگ در کشوریست که سالهای زیاد جنگ و مداخله کشورهای بیگانه را در خود شاهد بوده است.



About the author

160